30
juni
2020
|
13:29
Europe/Amsterdam

Wat hebben gateplanning en afstand houden met elkaar te maken?

Gateplanners zorgen ervoor dat jouw vliegtuig aan de juiste gate wordt gekoppeld. Bij vertragingen moeten ze normaliter al flink puzzelen – want waar is er nog een plekje over? - met gatewijzigingen tot gevolg. In deze coronatijden staan er opeens vliegtuigen op de Aalsmeerbaan en hebben gateplanners een nieuwe uitdaging. ‘Nu moeten we voorkomen dat passagiersstromen elkaar kruisen.’ Vanuit de Schipholtoren vertelt gateplanner Hans Schipper over zijn werk. 

Parkeren op de Aalsmeerbaan 
Toen kern-Schiphol geïntroduceerd werd en daarmee veel gates niet langer in gebruik waren, stonden Hans en zijn collega’s voor een opdracht die ze nog niet eerder hadden meegemaakt. ‘De uitdaging was om alle vliegtuigen die op de grond stonden een goede plek te geven. De afhandelaren, zoals KLM, laten ons weten welke vliegtuigen ze voorlopig niet gebruiken. In principe geldt: ‘Wie het langst blijft staan, parkeren we het verste weg’. Op die manier hebben we onder andere een aantal KLM 777-200 vliegtuigen verder weg op de Aalsmeerbaan gestationeerd. Om de Aalsmeerbaan vol met vliegtuigen te zien is een gek gezicht, maar het waren voor ons mooie opgaves.’  

Veilig reizen 
Toen er nog veel gevlogen werd, hadden gateplanners de lastige taak om alle vliegtuigen op de juiste plek aan de gates in te plannen. Nu er minder vluchten zijn, betekent dat niet dat de vliegtuigen zomaar overal kunnen staan. Er zijn momenteel maar drie van de zeven pieren in gebruik voor vertrekkende en aankomende vluchten. Bovendien moeten gateplanners ook rekening houden met de veiligheid en gezondheid van de passagiers. Hans: ‘We moeten ervoor zorgen dat de vliegtuigen met reizigers zo ver mogelijk uit elkaar worden geparkeerd, zodat de passagiersstromen zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Op deze manier kunnen reizigers bij aankomst en vertrek veilig hun reis vervolgen via Schiphol.’ 

Het huidige Schiphol 
Als een vertrekkende vlucht vertraagd is, kan het aankomende toestel vaak niet zomaar naar de geplande gate. In dat geval zoeken gateplanners naar een gate die op dat moment wel vrij is en volgt er een gatewijziging. ‘Nu er nauwelijks vluchten zijn, blijft de gemaakte planning meestal gewoon staan’, vertelt Hans. ‘Hierdoor zit er voor ons minder werk in het coördineren van gatewijzigingen. Het voordeel is dat we nu al de tijd hebben om ons voor te bereiden op het werken onder toekomstige coronamaatregelen, het bekijken van scenario’s voor een vlekkeloze groei van het aantal vluchten en zelfs al door te kijken naar het komende winterseizoen.’  

Nieuwe uitdagingen 
Ondanks de huidige rust, kijkt Hans uit naar drukkere diensten. ‘We zijn toe aan actie en gepuzzel! Als we straks de lang geparkeerde vliegtuigen weer gaan inzetten, moeten we goed kijken hoe we dat gaan aanpakken. We overleggen dan met de afhandelaar welke vliegtuigen met prioriteit naar de juiste posities, zoals een gate, moeten worden gesleept. Ook zullen we vliegtuigen juist naar andere locaties wegslepen om ruimte te maken voor vertrekkende toestellen. We hebben wel weer zin in zo’n uitdaging!’