08
februari
2020
|
11:16
Europe/Amsterdam

Vliegtuigen krijgen de wind van voren

Storm Ciara trekt zondag over ons land, waardoor vliegtuigen de wind van voren krijgen. Dat vraagt om een knap staaltje vliegwerk van piloten. Maar ook wij hebben voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo controleren we erop dat er op het platform geen losstaande objecten en materialen zijn, schorten we onderhoudswerkzaamheden tijdelijk op en is Schiphol alleen voor noodgevallen een uitwijkluchthaven.

Wind en vliegtuigen
 Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.  

Zijwind 
Vliegtuigen zijn normaal gesproken ‘richting stabiel’. Dat betekent dat ze de neiging hebben om richting te zoeken met de neus in de wind. Bij zijwind zie je vliegtuigen daarom vaak wat schuin richting de landingsbaan vliegen. Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er regels voor de sterkte van de zijwind op Schiphol. Als er een zijwind van 20 knopen (10 meter per seconde) op een baan staat, krijgen piloten een andere baan toegewezen door de luchtverkeersleiding.   

Mogelijke tegenwind voor reizigers
Door die (te) harde zijwind kan het zijn dat om veiligheidsredenen Luchtverkeersleiding Nederland een beperkt aantal banen ter beschikking heeft, waar nog veilig geland en gestart kan worden. Wat kan leiden tot vertragingen. En als de vertragingen te hoog oplopen, kan er zelfs besloten worden om een aantal vluchten te annuleren. We begrijpen dat dit super vervelend is voor iedereen die nét vandaag met het vliegtuig gaat, maar de veiligheid van de reizigers staat altijd voorop

Vlieg je maandag 10 februari of dinsdag 11 februari van of naar Schiphol? Check dan de actuele vluchtinformatie of neem contact op met je luchtvaartmaatschappij.