03
januari
2018
|
10:29
Europe/Amsterdam

Vliegtuigen krijgen de wind van voren

Het is een stormachtige dag in ons kikkerlandje. Op Schiphol trotseren piloten met een knap staaltje vliegwerk de harde wind, wat voor indrukwekkende beelden zorgt.

Wind en vliegtuigen: hoe zit het ook alweer?

Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.

Zijwind

Vliegtuigen zijn normaal gesproken ‘richting stabiel’. Dat betekent dat ze de neiging hebben om richting te zoeken met de neus in de wind. Bij zijwind zie je vliegtuigen daarom vaak wat schuin richting de landingsbaan vliegen. Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er regels voor de sterkte van de zijwind op Schiphol. Als er een zijwind van 20 knopen (10 meter per seconde) op een baan staat, krijgen piloten een andere baan toegewezen door de luchtverkeersleiding.

Mogelijke tegenwind voor reizigers

Door die (te) harde zijwind kan het zijn dat er minder landingsbanen gebruikt kunnen worden, wat kan leiden tot vertragingen. En als de vertragingen te hoog oplopen, kan er zelfs besloten worden om een aantal vluchten te annuleren. We begrijpen dat dit super vervelend is voor iedereen die nét vandaag met het vliegtuig gaat, maar de veiligheid van de reizigers staat altijd voorop.