10
december
2020
|
16:55
Europe/Amsterdam

Transport van het coronavaccin, Schiphol bereidt zich voor

We wachten er allemaal met smart op: het coronavaccin. De eerste vaccinaties vinden in Nederland waarschijnlijk vanaf januari plaats, zo maakte de overheid onlangs bekend. Maar hoe komt het vaccin eigenlijk van de fabrikant bij de GGD of het ziekenhuis? En niet alleen Nederland moet worden voorzien van vaccins, maar ook de rest van de wereld. Bij Schiphol zijn we daarom al maanden druk bezig om ervoor te zorgen dat alles gereed is voor transport van de COVID-vaccins.  

De meerderheid van de fabrikanten van coronavaccins zijn gevestigd in de Verenigde Staten, Europa of China. Grote kans dat het vaccin dat jij straks krijgt niet via de lucht is vervoerd, maar met een vrachtwagen. Het vaccin van Pfizer bijvoorbeeld komt uit België en kan dus gewoon via de weg naar de juiste plekken in Nederland worden gebracht. Maar voor grote delen van Azië, Zuid-Amerika, Afrika en Australië kan dat natuurlijk niet. Dan zal het vliegtuig het vaccin moeten vervoeren. 

Van fabrikant naar het ziekenhuis 
Bij de fabrikant gaan de vaccins – of de onderdelen van de vaccins, bijvoorbeeld alleen de naalden – in vrachtwagens. Die rijden naar de luchthaven om ze daar in het vliegtuig te laden. Wat momenteel nog de vraag is: hoe moet het vaccin worden vervoerd? Zo is bekend dat vaccin van Pfizer bij -80 graden Celsius getransporteerd moet worden. Voor het vaccin van Moderna is dat een temperatuur van -20, terwijl het vaccin van de universiteit van Oxford weer mee kan op kamertemperatuur.  

En dat betekent natuurlijk wat voor transport. Voor een temperatuur van -80 moet er veel droogijs in een container waar de vaccins in worden vervoerd, waardoor er minder vaccins mee kunnen in het vliegtuig. Maar als een vaccin op kamertemperatuur houdbaar blijft, kan het gewoon in dozen en op pallets of zelfs op vliegtuigstoelen mee het vliegtuig in. Eenmaal aangekomen op de volgende luchthaven gaat het daar weer in vrachtwagens die het naar het ziekenhuis of lokale GGD’s brengen.   

Samen kom je verder 
Organisatie IATA (International Air Transport Organization) heeft berekend dat voor de distributie van een enkele dosis vaccins naar 7,8 miljard wereldburgers 8.000 747-vrachtvliegtuigen nodig zijn. Maar diverse vaccins, waaronder die van Pfizer, vereisen twee prikken. Je kan je dus voorstellen wat een enorme operatie dit is voor de luchtvracht. Daarom zijn we als Schiphol samen met Air Cargo Nederland en Air France KLM Martinair Cargo de taskforce ‘Vaccines Gateway Netherlands’ gestart. 

Het gezegde luidt niet voor niks: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Daarom werken we in de deze taskforce samen met zo’n 60 bedrijven en organisaties om het vervoer van de vaccins via de lucht zo soepel mogelijk te laten verlopen. 60 bedrijven, denk je misschien, waarvoor zijn die allemaal nodig? Bij transport via de lucht komt veel kijken. Douane moet bijvoorbeeld alle ladingen vaccins goedkeuren, security moet in de gaten houden dat er niks gebeurt met de vaccins, maar ook een Eindhoven en Maastricht Airport zitten in de taskforce. Want als er geen plaats is op Schiphol, dan kan het ook via een andere luchthaven in Nederland worden vervoerd.  

Vaccin voor iedereen 
Door die samenwerking komen we uiteindelijk niet alleen verder, maar gaat het dus toch ook sneller. Want door draaiboeken te maken voor alle mogelijke scenario’s voor het vervoer van het vaccin, kunnen alle partijen zich daarop voorbereiden. En zo zorgen we ervoor dat het coronavaccin zo snel mogelijk over de wereld wordt vervoerd. Zodat straks niet alleen jij een inenting tegen corona kan krijgen, maar ook als je in Tanzania, Argentinië of Indonesië woont.