30
december
2019
|
12:21
Europe/Amsterdam

Welkom in de wondere wereld van de cargo operatie.

Samenvatting

Als je aan Schiphol denkt, zie je waarschijnlijk vliegtuigen vol mensen voor je. Logisch, want ook dit jaar reizen ruim 70 miljoen passagiers via onze luchthaven. Maar waar je misschien minder vaak bij stilstaat, is dat we daarnaast een tussenstation zijn voor 1,5 miljoen ton vracht: van moederdagboeketten tot medische apparatuur en van voedingsmiddelen tot dierentuindieren. Ontdek wat er allemaal komt kijken bij onze complexe cargo-operatie.

Logistieke hub Schiphol
Bestel je producten in het buitenland? Dan doorloopt je pakket een hele logistieke keten voordat de bezorger bij je voor de deur staat. Naast de fabrikant zijn er onder andere transportbedrijven, afhandelaren, een luchtvaartmaatschappij en luchthavens in twee landen bij betrokken. Schiphol is dus een van de vele schakels in het grote geheel, en we zijn zo goed in cargo omdat we veel samenwerken met verschillende logistieke partijen. Hierdoor hebben we veel kennis verzameld en kunnen we alles razendsnel vervoeren over de hele wereld.

Vliegen met paarden 
In totaal vliegen er 25 cargo airlines van en naar Schiphol. Het Russische AirBridge Cargo vervoert alleen vracht en is daarmee onze grootste full freighter-maatschappij. Daarnaast wordt er veel vracht vervoerd in de buik van passagierstoestellen (belly freight). Daardoor is KLM in feite de grootste vrachtvervoerder op onze luchthaven. Op Schiphol vliegt KLM met combitoestellen. Deze hebben minder stoelen voor passagiers, omdat er in de achterkant extra ruimte is gecreëerd voor speciale vracht. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een vlucht deelt met een paar paarden of een dier uit de dierentuin.  

Balans in de lucht
Waarom moeten reizigers op het gewicht van hun bagage letten, maar kan er ondertussen wel zomaar een olifant aan boord zijn? Omdat voor elke vlucht het totale gewicht wordt berekend. Te zwaar is gevaarlijk, en balans is ook belangrijk. Je wilt bijvoorbeeld niet alleen links kinderen en rechts volwassenen, want dan hangt het vliegtuig scheef. Het gewicht van bagage moet in evenwicht zijn met overige vracht. Zo kunnen toestellen veilig opstijgen en landen.

Welke cargo is het populairst?
Onze populairste Nederlandse exportproducten ken je vast wel. Tulpen, toch? Nee. Kaas? Ook niet. Het zijn paprika’s! Jaarlijks wordt er zo’n 31.195 ton vanaf Schiphol naar het buitenland verzonden, vooral de VS. Als het om import gaat, staat er ook een verrassing op één: bloemen. Deze komen ons land vooral binnen vanuit Kenia en Ecuador. Schiphol heeft een ijzersterk vrachtnetwerk met China. Shanghai is wereldwijd onze belangrijkste bestemming voor in- en uitgaand verkeer. 

Vreemde vracht
De opvallendste dingen die we in de afgelopen jaren van en naar Schiphol vervoerden? Onder andxere een skelet van een tyrannosaurus rex, kostbare kunstwerken van beroemde Nederlandse schilders, panda's uit China en de Formule 1 wagen van wereldkampioen Lewis Hamilton. En dat was niet eens de duurste cargo die we ooit aan boord hadden. Die eretitel gaat naar Californium 252: een chemische stof die 27 miljoen dollar per gram kost.