08
december
2022
|
10:00
Europe/Amsterdam

Voertuigen grondafhandeling Schiphol volledig over op hernieuwbare brandstof

Op Schiphol tanken alle voertuigen voor grondafhandeling op het platform binnenkort de hernieuwbare brandstof HVO100. Met het gebruik van deze brandstof wordt 98% minder CO2 uitgestoten. De hernieuwbare diesel wordt gebruikt als tussenoplossing totdat al het verkeer elektrisch of waterstofgedreven en uitstootvrij is, uiterlijk in 2030. Daar blijven de luchtvaartpartijen aan doorwerken. 

KLM Equipment Services (KES), de brandstofleverancier voor alle voertuigen op het platform, levert vanaf 1 januari het zogeheten HVO100 in plaats van Gas-to-liquid (GTL). HVO100 is een hernieuwbare variant op diesel. Het wordt op kunstmatige wijze geproduceerd zonder gebruik te maken van fossiele grondstoffen. De eigenschappen van HVO100 zijn vergelijkbaar met die van GTL en fossiele diesel waardoor aanpassingen aan de dieselmotoren niet nodig zijn. Neste levert de hernieuwbare brandstof.

Dit is een grote stap op weg naar een emissievrije grondoperatie in 2030. De voertuigen die nog niet in een elektrische of waterstofvariant beschikbaar zijn, kunnen op HVO100 rijden. Iedereen op airside maakt hier nu gebruik van, partijen zoals Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport, KLM Ground Services en Viggo. Daar zijn we blij mee. Belangrijk is tegelijkertijd dat we met elkaar het aantal elektrische voertuigen op Schiphol blijven uitbreiden. Ook gaan we het aantal laadpalen fors uitbreiden.

Denise Pronk, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Royal Schiphol Group

Op dit moment is al 40% van het gemotoriseerde equipment op de luchthaven elektrisch aangedreven is en dat aantal zal de komende jaren stijgen. Maar voor een aantal specialistische, zware voertuigen is het een technische uitdaging om een batterij te ontwikkelen met voldoende capaciteit die ook nog een snel genoeg geladen kan worden. Daar is dit een goede tussenoplossing voor.

Paul Feldbrugge, verantwoordelijk voor het Zero Emission Programma binnen KES