Versneld-onderhoud-op-landingsterrein,
19
mei
2020
|
09:45
Europe/Amsterdam

Versneld onderhoud op landingsterrein

Met een kleine 200 starts en landingen op een dag, is het relatief rustig op het landingsterrein van Schiphol. Dit biedt de onderhoudsploeg mooie kansen. Diverse werkzaamheden aan de banen en rond de pieren worden versneld uitgevoerd. 

Extra onderhoud aan taxibaan 
Want als er weer meer gevlogen wordt, is onderhoud toch een stuk lastiger te plannen. Het is een minutieuze operatie waarvoor al ruim van te voren een planning wordt gemaakt. De impact op het vlucht schema wil Schiphol zo klein mogelijk houden. Veel gebeurt daarom in fasen in de nachtelijke uren. Maar nu kan het werk overdag en achterelkaar door. Eind mei gaat een van de extra werkzaamheden van start. De rijbaan waarover vliegtuigen naar de Buitenveldertbaan taxiën, gaat dan in onderhoud.  

Minder overlast voor omwonenden 
We combineren dit met het al geplande reguliere onderhoud van een week aan de Buitenveldertbaan. Dit betekent dat de baan nu vier weken niet gebruikt kan worden. Dat is best lang, maar door de rustige periode verwachten we dat dit nauwelijks impact heeft op het baangebruik. Veruit de meeste vliegtuigen gebruiken de Polderbaan of de Kaagbaan. Bij harde zuidwesten- tot westenwind is het mogelijk dat de Schiphol-Oostbaan wordt ingezet. Die is alleen beschikbaar voor startend verkeer in of landend verkeer uit noordoostelijke richting.  

Als het druk is, doen we dit onderhoud in fasen. Nu kan het in een keer. Groot voordeel: als er later dit jaar weer meer gevlogen wordt, hoeft de Buitenveldertbaan er niet meer uit. Dat scheelt overlast voor omwonenden. 

Verfbeurt voor belijning 
Als je bij de gate staat om in te checken, heb je goed zicht op het platform waar je vliegtuig voor je klaar staat. Een flink aantal platforms wordt momenteel onderhanden genomen. De geparkeerde, zware vliegtuigen kunnen bij de grote betontegels (5 bij 5 meter!) scheurtjes of verzakkingen veroorzaken. Ook de belijning kan hier en daar wel een verfbeurt gebruiken.  

Met camera-auto’s over de banen 
Er is ook al vooruit gewerkt aan het onderhoud van de start- en landingsbanen dat pas voor later gepland staat. Voordat onderhoud aan een baan begint, moet je wel weten wat er waar moet gebeuren. Dat voorbereidende werk hebben we alvast gedaan. Camera-auto’s zijn over de banen gereden en hebben in kaart gebracht hoe ze erbij liggen. Zo weten we precies welke lampjes straks vervangen moeten worden of waar scheurtjes in het asfalt zitten.