Amsterdam,
07
maart
2016
|
10:00
Europe/Amsterdam

Uitreiking Schiphol Aviation Awards 2015

Business partners luchthaven geroemd om innovatieve prestaties

Samenvatting

Onder grote belangstelling zijn vandaag de jaarlijkse Schiphol Aviation Awards uitgereikt. Chief Commercial Officer Maarten de Groof en Chief Operations Officer Birgit Otto maakten in het nieuwe Hilton Amsterdam Airport Schiphol de zes winnaars bekend.

Schiphol reikt de awards jaarlijks uit aan business partners die zich op grond van hun innovatieve bedrijfsvoering of positieve prestaties hebben onderscheiden. De Groof: ‘We zijn als Schiphol Group trots om dag in dag uit met zo veel vernieuwende en enthousiaste business partners samen te werken.’Voor de uitreiking werd er ook nog even kort stilgestaan bij het 100-jarig jubileum van de luchthaven. Niemand minder dan de Nederlandse luchtvaartpionier Anthony Fokker (gespeeld door acteur Ab Gietelink) nam de aanwezigen mee door de geschiedenis van de civiele luchtvaart in Nederland, Europa en zelfs Amerika. Birgit Otto: ‘Onze business partners zijn in zekere zin ook pioniers. Ze zoeken verbindingen, durven tegen de stroom in te roeien, kijken vooruit en inspireren. Zij zien kansen die anderen misschien niet zien.’

Per categorie waren drie business partners genomineerd. De winnaars ontvingen de prestigieuze award, de beide runner-up’s kregen een certificaat overhandigd.

De winnaars zijn:

Operational Excellence Award 2015

De Operational Excellence Award 2015 gaat naar KLM. De luchtvaartmaatschappij krijgt de award vanwege haar actieve bijdrage als volwaardig partner in het Collaborative Decision Making-project. Met een gezamenlijke aanpak en focus is CDM succesvol geïmplementeerd op Schiphol in 2015.

Efficiency Award 2015

Een collectieve winnaar dit jaar. Aviapartner, LOT Polish Airlines, Swiss en de Lufthansa Group hebben in 2015 gezamenlijk besloten om de check-in van hun passagiers te combineren op balierij 1. Door het check-in gebied common-use te gebruiken, is efficiency behaald in het gebruik van de beschikbare ruimte in de vertrekhallen en de inzet van personeel.

Sustainability Award 2015

TUIfly heeft in 2015 een ABCD-programma uitgerold om bewustzijn voor sustainability te creëren: afval, bio-fuel, CO2-uitstoot en duurzame producten. In relatie tot afval heeft TUIfly samen met Amsterdam Airport Schiphol en afvalverwerker Suez afvalscheidingsfaciliteiten gecreëerd op de G-buffer. Deze faciliteiten zijn speciaal ontwikkeld voor afval dat van boord komt.

Cargo Award 2015

Het initiatief van Milkrun – inzetten op meer efficiëntie en het verminderen van CO2-uistoot – toont ondernemerschap in innovatieve diensten. Dit initiatief komt uit de Cargo-sector en is specifiek voor de Cargo-sector. Schiphol juicht dit initiatief toe en hoopt dat dit andere partijen motiveert te volgen.

Passenger Airline of the Year Award – Europe 2015

Met een groei van 21% naar 4,1 miljoen passagiers in 2015, sleept EasyJet de Passenger Airline of the Year Award – Europe binnen. De Britse luchtvaartmaatschappij, die in eerste instantie een base met 3 vliegtuigen startte en in de loop van het jaar groeide naar 6 toestellen, vloog 36 routes vanaf Amsterdam, benutte de infrastructuur op Schiphol optimaal en heeft veel aan communicatie in de Nederlandse markt gedaan.

 Passenger Airline of the Year Award – Intercontinental

Met 3 nieuwe ICA-bestemmingen, heeft KLM een belangrijke bijdrage geleverd aan het (mainport)netwerk Schiphol. De luchtvaartmaatschappij introduceerde daarnaast onlangs de B787-9 wat een positieve impuls gaat geven aan KLM’s intercontinentale netwerk en producten. KLM onderscheidde zich verder op het gebied van social media, rolde de World Businessclass verder uit en startte een speciale busdienst voor passagiers van Amsterdam naar Arnhem en Nijmegen.