24
april
2012
|
13:00
Europe/Amsterdam

Social media campagne Schiphol ondersteunt Unicef

Share your food & feed a child

Amsterdam Airport Schiphol heeft vandaag het startsein gegeven voor de campagne “Share Your Food, Feed a Child", een social media campagne voor UNICEF. Met deze social campagne helpt Schiphol UNICEF bij haar werk voor kinderen wereldwijd, bijvoorbeeld in de Sahel waar op dit moment duizenden kinderen ernstig ondervoed zijn.

Deelnemers aan de campagne komen via www.schiphol.nl/shareyourfood terecht op de campagnepagina. Hier kiest de deelnemer zijn of haar favoriete restaurant en gerecht op Schiphol. De keuze wordt vervolgens na goedkeuring van de deelnemer “geshared” en daarmee op de eigen facebook wall geplaatst. Schiphol en horeca-exploitanten HMS Host en Select Service Partners Schiphol doneren per gedeeld gerecht 20 cent aan UNICEF, die met dit bedrag een ernstig ondervoed kind helpen en bijvoorbeeld kan voorzien van extra voedzame melk.

Share Your Food, Feed a Child op Schiphol

In de terminal achter de paspoortcontrole komen reizigers in aanraking met verschillende creatieve campagne uitingen. Onder andere op de tafels van de restaurants worden de bezoekers via menukaarten aangespoord om hun favoriete maaltijd te delen op Facebook. Ook zijn de gedeelde maaltijden zichtbaar op een feed naast de schermen waarop de vluchttijden te zien zijn. Op deze zogenaamde ‘food feed’ zien reizigers de favorieten gerechten van andere luchthavenbezoekers en weten ze direct waar ze lekker kunnen eten voordat ze het vliegtuig in stappen.

Samenwerking Schiphol Group UNICEF

Op 26 januari hebben Schiphol Group en UNICEF Nederland het startsein gegeven voor een intensieve, drie jaar durende samenwerking. Hiermee ontvangt UNICEF Nederland de komende drie jaar de opbrengsten uit de collectezuilen op de luchthaven. Daarnaast zet Schiphol acties en projecten op die ten gunste komen van de VN-kinderrechtenorganisatie. De social media campagne “Share Your Food, Feed a Child” is het eerste project in dit verband.

Een kinderleven redden met extra voedzame melk:

Therapeutische melk wordt uitgedeeld in landen waar kinderen (ernstig) ondervoed zijn. De melk wordt aangereikt in poedervorm en is verrijkt met plantaardig vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Wanneer de moeder bijvoorbeeld ook ondervoed is, kan borstvoeding tekort schieten. Therapeutische melk wordt ook gegeven aan oudere kinderen die dusdanig ondervoed zijn, dat zij niet meteen vast voedsel kunnen eten. De verrijkte melk is daarmee de eerste stap in het redden van een kinderleven.

UNICEF is actief in meer dan 150 landen en gebieden. De organisatie ziet erop toe dat elk land de rechten van kinderen respecteert en naleeft. Met hulpprogramma’s op het gebied van water, gezondheidszorg, onderwijs, voeding en bescherming helpt UNICEF kinderen te overleven en armoede te overwinnen. UNICEF's hulp is structureel, maar de organisatie is er ook voor kinderen in noodsituaties. Onder het motto 'Unite for Children' werkt UNICEF samen met particulieren, organisaties en regeringen.