17
april
2020
|
15:05
Europe/Amsterdam

Slim onderhoud op stil Schiphol

Nu op Schiphol op veel plekken geen reizigers komen, biedt dat ons alle kansen om onderhoud te plegen. En dus houden we op veel plekken grote schoonmaak. Zo ligt de luchthaven er straks spic en span bij als het vliegverkeer op gang komt. 

Dat schiet lekker op 
Onderhoud is op Schiphol een ongoing process. Als de luchthaven volledig in gebruik is, gebeurt dat vooral in de nachtelijke uren. Dan is het rustig en geeft het de minste overlast. Ook doen we veel werkzaamheden in fasen omdat soms niet alles af is voordat er weer veel reizigers zijn. Maar door de stilte hoeven we daar even geen rekening mee te houden. Zo schiet het onderhoud lekker op. 

Van waterleiding tot glasvezel 
In Vertrek en Aankomst 3 hebben we inmiddels de afsluiter van de drinkwaterleiding vervangen. Een grote en normaal best ingewikkelde klus. Want sluit maar eens de hele drinkwatervoorziening van een vertrek- en aankomsthal af! Daar zit niemand op te wachten. Maar nu er weinig reizigers zijn, was dit het juiste moment. Ook werken we aan het uitbreiden van het aantal security lanes in vertrekhal 4 en zetten we extra balies voor paspoortcontrole neer in Vertrek 3. Maar er gebeurt ook heel veel onderhoud op IT-gebied. Van software-updates tot het plaatsen van schermen en het uitrollen van het glasvezelnetwerk. 

Baanonderhoud en wegwerkzaamheden 
Natuurlijk werken we niet alleen binnen op Schiphol. Het landingsterrein wordt onderhanden genomen en we timmeren aan de weg. Vooral wegwerkzaamheden komen eigenlijk nooit goed uit. En al helemaal niet als het om onze drukste toegangsweg gaat. Die loopt vanaf de afslag Schiphol op de A4 naar de vertrekhallen. Toch moeten we ook daar af en toe het wegdek bijwerken. Om reizigers zo min mogelijk overlast te geven, was hiervoor na veel gepuzzel een gefaseerde planning opgesteld. Die is inmiddels overboord, want we kunnen praktisch alle werkzaamheden in de komende weken versneld uitvoeren.  

Veiligheid voorop 
Veiligheid staat op Schiphol altijd voorop en ook nu. Bij alle werkzaamheden is op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen werken een belangrijke basisvoorwaarde. Als dat niet kan, verschuiven we het werk naar een moment waarop dat wel mogelijk is.