05
juni
2023
|
17:17
Europe/Amsterdam

Schiphol test nieuwe technologie om werk in bagagehallen te verlichten

Op Schiphol worden momenteel twee proeven gedaan met nieuwe technologie om het werk van bagagemedewerkers in de bagagehallen te verlichten. Schiphol werkt hierin samen met de afhandelbedrijven. Eén van de proeven is met een speciaal voor Schiphol ontwikkelde robot die koffers optilt in plaats van dat een bagagemedewerker dat doet. Daarnaast wordt er een nieuwe tilhulp getest, waarmee koffers opzij geschoven worden naar de bagageband.

Het werk in de bagagehallen en op het platform is ontzettend belangrijk om alle reizigers op reis te laten gaan. Wij willen dat iedereen op Schiphol een goede werkplek heeft en willen met nieuwe technologie de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verbeteren. In de komende periode zullen we nog minstens vijf andere tilhulpen en een aantal volledig geautomatiseerde oplossingen testen, waarvan een aanzienlijk deel in de luchtvaart nieuw is.

Sybren Hahn, directeur asset management bij Royal Schiphol Group

Samenwerken met een robot

Momenteel werken medewerkers van Aviapartner samen met een speciaal voor Schiphol ontwikkelde robot. Omdat de medewerker en de robot samenwerken, verwacht de luchthaven dat de robot tijdens deze proef minstens 80% van alle bagagestukken probleemloos kan tillen. Het uiteindelijke doel is 90% van alle bagage. 

Oorspronkelijk wordt de robot, van het Deense Cobot Lift, gebruikt in andere sectoren, zoals bakkerijen. In de afgelopen zes maanden is de robot doorontwikkeld voor het tillen van koffers en voor gebruik op Schiphol. Met deze eerste proef van twee weken willen Schiphol en afhandelbedrijven toetsen of de verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt, hoe medewerkers dit ervaren en bepalen wat nodig is voor het vervolg.  

Nieuwe tilhulp 

In de bagagehallen testen medewerkers van KLM een nieuwe tilhulp waarmee koffers opzij geschoven worden naar de bagageband. Op korte termijn zullen ook medewerkers van de andere afhandelaren op Schiphol deze tilhulp testen. De zogeheten transferbelt is speciaal voor het lossen van bagage van overstappende passagiers, waar op dit moment geen tilhulp beschikbaar is. Het apparaat wordt tussen de bagagecontainer en de bagageband geplaatst, zodat medewerkers het bagagestuk alleen opzij hoeven te schuiven. Hiermee kan op korte termijn de fysieke belasting voor personeel verminderd worden. 

Schiphol test deze oplossing en zal dat de komende periode met andere alternatieven doen, zodat vervolgens de meest geschikte opties kunnen worden doorgevoerd waar dat nodig is. Binnen een jaar zal elke werkplek voorzien zijn van een goed werkende tilhulp die door alle medewerkers gebruikt worden.