24
september
2019
|
17:50
Europe/Amsterdam

Schiphol doet test met eerste volautomatische dubbeluitgevoerde passagiersbrug ter wereld

Schiphol en KLM hebben ´s werelds eerste volautomatische dubbeluitgevoerde passagiersbrug in gebruik genomen. Met deze innovatie wordt een dubbeluitgevoerde passagiersbrug binnen een minuut automatisch aangesloten. Dat draagt bij aan een kortere tijd tussen aankomst en vertrek van het vliegtuig, waarin elke minuut telt. Ook wordt de kans op storingen of schade door bedienfouten verminderd.

De volautomatische passagiersbrug zal op de F-pier gebruikt worden door KLM en haar Skyteam partners voor intercontinentale vluchten. De geautomatiseerde passagiersbrug wordt tot eind 2019 getest in de draaiende luchthavenoperatie van Schiphol. Daarna wordt een besluit genomen over verdere uitrol op de luchthaven.

De luchthaven heeft de geautomatiseerde passagiersbrug ontwikkeld in samenwerking met bruggenleverancier CIMC-TianDa, het Nederlandse hightech bedrijf Sioux-CCM en KLM. De passagiersbrug is uitgerust met een slimme technologie, waarbij camera’s op de brug de deur van het vliegtuig herkennen. Met behulp van sensoren kan de brug zichzelf vervolgens tot aan de deur van het vliegtuig aansluiten. Een medewerker van KLM activeert de automatische passagiersburg en houdt toezicht op het proces.

Ik ben er trots op dat wij werelds eerste volautomatische dubbel uitgevoerde passagiersbrug in gebruik nemen op Schiphol. Met innovatie zetten we in op kwaliteitsverbetering, om de luchthaven voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen zo comfortabel en efficiënt mogelijk te maken.
Dick Benschop, CEO Royal Schiphol Group
Deze volautomatische passagiersbrug op Schiphol is een prachtige innovatie die echt verschil kan gaan maken. KLM is er trots op dat we aan deze ontwikkeling hebben kunnen bijdragen. Omdat de brug binnen een minuut aangesloten is, betekent dit voor onze klanten een kortere wachttijd. Daarnaast draagt deze innovatie bij aan onze punctualiteit en is de kans op storingen minder groot. Deze aspecten zorgen voor een nog betere klantbeleving.
René de Groot, Managing Director en Chief Operating Officer van KLM