02
maart
2018
|
11:16
Europe/Amsterdam

Rijlessen tussen Boeings en Airbussen

Autorijden op, over en langs de start-, landings- en taxibanen: aan je roze rijbewijs heb je niet genoeg! Daar gaat een hele set lessen aan vooraf, van theorie tot praktijk. Wij reden mee met rij-instructeur Ronald de Joode over het landingsterrein. En dat is hele andere koek dan een gemiddelde rijles.

Voor je begint aan de praktijklessen op het landingsterrein moet je eerst je theorie-examen halen, zodat je goed op de hoogte bent van de regels. Cursisten krijgen vervolgens zo’n zeven praktijklessen, waarvan één in het donker. Ze rijden zelf, maar net als tijdens een gewone rijles kan de instructeur altijd ingrijpen door de dubbele bediening in de auto. Haal je je praktijkexamen? Dan heb je je veldbevoegdheid B(asis). Je kan ook nog opgaan voor je zogenaamde A-diploma, waarmee je over de start- en landingsbanen mag rijden. Dit is bijvoorbeeld nodig als je marshaller bent.

Rijdende Google Maps

Op Schiphol hebben we nogal wat start- en landingsbanen, maar kan jij uit je hoofd aanwijzen welke de Aalsmeer- of Kaagbaan is? Als je je rijbevoegdheid voor het landingsterrein wilt halen, moet je als het ware een rijdende Google Maps zijn van Schiphol. En dan gebruik je de officiële benamingen van onze banen, dus bijvoorbeeld de 06-24. Dit verwijst naar de graden zoals bij een kompas; dus de Kaagbaan ligt op (0)60 graden als we deze gebruiken voor vertrekkend verkeer. Trainer Ronald vuurt de ene na de andere vraag op je af om je kennis te testen: ‘Op welke baan zijn we nu? Hoe heet dat platform hiernaast? Vanaf welke startbaan is dat vliegtuig daar in de lucht vertrokken?’ En dan moet je dus nog rijden ook.

Rijles 2.0

Je kan wel ogen in je achterhoofd gebruiken, zoveel gebeurt er op het landingsterrein. Gaat dat vliegtuig rechtdoor of slaat hij toch af waar wij willen oversteken? En wat doet het vliegtuig dat daar vlak achter zit? ‘We doen geen aannames, beter wachten dan de gok wagen’, vertelt Ronald. Want stel je eens voor dat je oversteekt terwijl een taxiënde A380 dezelfde kant op gaat! Botsingen willen we uiteraard te alle tijden voorkomen. En daarom geldt: veiligheid boven alles. Bij onoverzichtelijke punten moet je daarom als bestuurder aan de verkeerstoren toestemming vragen om over te steken. ‘Rijden door het drukke centrum van Amsterdam is makkelijker’, zegt één van de cursisten. Er komt inderdaad heel wat bij kijken om je veldbevoegdheid te halen. Een gewoon rijexamen is in vergelijking a piece of cake.