09
juni
2020
|
17:25
Europe/Amsterdam

Medische zorg op Schiphol: ‘Trots dat we ook in deze tijd nog zoveel kunnen betekenen’

Hoe rustig het ook is, onze medische zorg staat 24 uur per dag, zeven dagen per week klaar voor onze reizigers, bezoekers en medewerkers. Zowel de eerste hulp & huisartsenzorg als de ambulancedienst van Airport Medical Services zijn er voor iedereen die hulp nodig heeft. Senior verpleegkundige Jop Welling en ambulanceverpleegkundige René Hoogenbosch vertellen over hun werk.

Binnenlopen bij Airport Medical Services
Door het coronavirus kan je als reiziger of medewerker niet zomaar even binnenlopen bij Airport Medical Services. Jop: ‘Wanneer iemand met klachten aanbelt bij onze ingang, praten we nu met hem of haar via de intercom en geven zo advies. Als het echt nodig is, behandelen we de reiziger uiteraard, maar soms volstaat advies of een doorverwijzing naar bijvoorbeeld de eigen huisarts. Om ons en de patiënt te beschermen tegen het coronavirus werken wij dan met handschoenen, een mondkapje en eventueel een gelaatsscherm.’

Onze ambulance in de omgeving
Omdat het op Schiphol relatief rustig is, zetten we de ambulance nu ook elders in. ‘We rijden nu bijvoorbeeld voor oproepen richting Hoofddorp en Badhoevedorp. Wel blijft de zogeheten Medic - dat is een ambulance die alle medische zorg kan bieden, maar geen personen kan vervoeren - standaard beschikbaar op Schiphol. Indien hier dan wat gebeurt, kunnen we alsnog uitstekende medische hulp bieden.’

Nieuwe kansen
De huidige situatie biedt ook nieuwe kansen. René: ‘We krijgen wekelijks een update over de protocollen voor het omgaan met corona-gerelateerde situaties. Bovendien besteden we nog meer tijd aan interne scholing en opleiding, zodat we ook optimaal getraind blijven voor de niet corona-gerelateerde zaken.’ Ook de menselijke kant komt meer aan bod. ‘Je ziet enorme verbroedering ontstaan onder de collega’s’, aldus Jop. ‘Doordat we met minder personeel op dienst zijn, moet je ervoor waken dat je elkaar niet uit het oog verliest. We hebben al onze collega’s een kaartje gestuurd om te laten weten dat we aan elkaar denken. Dat wordt erg gewaardeerd.’

Meer kunnen betekenen
René: ‘Het coronavirus brengt toch angst met zich mee. We komen in situaties dat mensen doodsbang zijn dat ze het coronavirus hebben opgelopen. Door ze ter plekke zo goed mogelijk te onderzoeken, proberen we bij onze patiënten deze angst weg te nemen. We kunnen daarom nu nog meer bieden dan we eerst al deden. Ik ben trots op het feit dat we nog altijd zoveel kunnen betekenen voor mensen op Schiphol.’