30
augustus
2019
|
11:00
Europe/Amsterdam

Kun je vliegen met onweer?

Samenvatting

Hè fijn! Het regent pijpenstelen in Nederland en jij vertrekt nog even lekker naar de zon. Maar net voordat je het vliegtuig in mag, begint het in de verte te onweren. Wat doe je dan? Rechtsomkeert naar huis? Of toch instappen en genieten van die welverdiende vakantie?

Hoog en droog
Dat laatste natuurlijk! Met name de bliksem lijkt heftig, maar geen zorgen: vliegtuigen zijn goed uitgerust tegen een mogelijke blikseminslag. Veel oudere toestellen zijn van buiten helemaal gemaakt van metaal, waardoor de bliksem weg wordt geleid en de elektriciteit niet in de cabine kan komen. Ook nieuwere vliegtuigen zijn goed uitgerust tegen onweer met electrostatic dischargers. Je hebt ze misschien weleens gezien: die zwarte kleine antennes (koolstofstaafjes) aan het eind van de vleugel. Deze staafjes geleiden de statische elektriciteit van de romp en geven die af aan de lucht.

Buitje om vliegen
Dat betekent dan weer niet dat vliegtuigen daarom dwars door iedere onweersbui heen vliegen. Een blikseminslag kan wel degelijk kleine beschadigingen aan het vliegtuig veroorzaken. Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken. In overleg met de luchtverkeersleiding nemen zij dan andere routes.

Schuilen op Schiphol
Op de grond is onweer een ander verhaal. Op het moment dat er binnen een straal van 5 kilometer rond Schiphol Centrum onweer is, dan waarschuwt het OWS (onweerwaarschuwingssysteem) medewerkers met oranje zwaailichten en sirenes. Onze Flow Manager Aircraft kondigt dan direct een afhandelingsverbod af. Medewerkers die het vliegtuig buiten voltanken, de bagage inladen, etc. moeten het werk onmiddellijk stilleggen en schuilen. Tijdens het verbod mogen er wel vliegtuigen landen maar alle processen waarbij reizigers of medewerkers naar buiten moeten, liggen stil. De kans op blikseminslag rondom een groot metalen object in een open terrein is groot en met het afhandelingsverbod verkleinen we het risico op ongelukken.

Het kan dus voorkomen dat jij met onweer comfortabel en veilig in het vliegtuig zit, maar dat je toch even moet wachten voordat je kunt opstijgen of uitstappen!