29
november
2018
|
14:47
Europe/Amsterdam

Kan een vliegtuig achteruit rijden?

Misschien heb je het je wel eens afgevraagd, misschien nog helemaal nooit; kan een vliegtuig in z’n achteruit?

Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren. Deze methode wordt bij veel straalvliegtuigen gebruikt om af te remmen, zodra het toestel de grond raakt en bij het maken van een noodstop. In sommige landen taxiën vliegtuigen nog vrolijk achteruit, maar op Schiphol zul je dit nooit zien. Er daar zijn verschillende redenen voor. 

Loeiende motoren 
Straalomkering gaat gepaard met een heleboel kabaal en kracht. Als de motoren van een vliegtuig niet hoeven te ronken, dan doen we dat liever niet natuurlijk. Een motor met veel stuwkracht blaast bovendien alle losse onderdelen en mensen op het platform omver. Helemaal niet veilig dus!

Vuiltje aan de lucht
Door de motor ook omgekeerd te gebruiken stoot je meer CO2 uit. Daar komt bij dat de straalomkeerders alleen boven een bepaalde snelheid worden gebruikt, omdat er anders door de stuwkracht allerlei vuil in de motoren wordt gezogen. Dit vuil zorgt weer voor snellere slijtage van het toestel.

Al met al, meer dan genoeg redenen om niet achteruit te rijden.

Push it back!
Hoe bewegen onze vliegtuigen dan wel achteruit? Met een pushback. Deze speciale truck gebruikt een stang (de towbar) die aan het neuswiel van het vliegtuig wordt bevestigd. Tegenwoordig zijn er ook pushbacks die het neuswiel van het vliegtuig optilt, waardoor het koppelen en ontkoppelen een stuk sneller gaat. Eenmaal gekoppeld duwt de pushback het vliegtuig achteruit. Piep, piep, piep!