11
juni
2020
|
16:01
Europe/Amsterdam

Hoogstandje op airside

Hij moet nog netjes afgewerkt, maar is wel al duidelijk zichtbaar: de corridor die de B- en de C-pier verbindt. Hij is 270 m lang, staat op palen en zweeft vier meter boven het platform waar de vliegtuigen parkeren. De B-pier is straks vanwege de bouw van de nieuwe terminal tijdelijk alleen op deze manier bereikbaar. 

Plaatsen en verankeren een enorme uitdaging 
Het plaatsen van de corridor was een waar hoogstandje. Hij is opgebouwd uit acht losse modules. Een module weegt maar liefst 250 ton. Ze zijn ter plekke een voor een aan elkaar gemonteerd. Een 250 ton wegende module op vier meter hoogte precies laten verankeren in de gaatjes van de fundering klinkt als een hele opgave. En dat was het ook. Met slechts vier mm speling was het een enorme uitdaging voor de aannemers. Maar ze zijn allemaal op de goede plek terechtgekomen.  

Eind van het jaar klaar voor gebruik 
Nu kan het afbouwen beginnen. Dat gaat zo duurzaam mogelijk. Op de vloer zijn 3000 houten platen geplaatst van duurzame bosbouw uit Finland. Die kunnen allemaal hergebruikt. Ook de gevel- en plafonddelen, gevelframes, beglazing, dakisolatie en zelfs de regenpijpen kunnen hergebruikt. De rolpaden worden erin getakeld via een speciaal luik in de vloer. Eind van het jaar, als ook alle systemen zijn getest en goed bevonden, is de B/C link klaar voor gebruik. 

Makkelijk herkenbaar aan lichtblauwe kleur 
De corridor kun je makkelijk herkennen aan z'n lichtblauwe kleur. Waarom voor deze opvallende, afwijkende kleur is gekozen? Omdat de link tijdelijk is. Hij zorgt ervoor dat reizigers naar de B-pier kunnen zolang onze nieuwe terminal nog niet klaar is. Als die er is, gaat de B/C link weer weg. Schiphol wil dat de link een tijdelijke uitstraling heeft en zich duidelijk onderscheidt van de permanente grijze bebouwing. Het foam dat architecten gebruiken om snel een tijdelijke maquette in elkaar te zetten, heeft deze kleur blauw. Een knipoog van de architect naar zijn eigen vak dus.