26
maart
2019
|
10:13
Europe/Amsterdam

Hoog van de toren

Samenvatting

Bezoek je Schiphol of passeer je de luchthaven dan is de verkeerstoren niet te missen. Het is een ware blikvanger met zijn 101 meter. Maar wat gebeurt er eigenlijk precies op deze tot de verbeelding sprekende plek?

Luchtverkeersleiders
Bijna helemaal bovenin de toren, op zo’n 90 meter hoogte, werken de luchtverkeersleiders van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Zij begeleiden al het luchtverkeer in een straal van 15 kilometer rondom Schiphol. Zij vertellen de piloten waar en wanneer ze mogen landen en opstijgen en hoe ze moeten taxiën. Een goed overzicht is dan wel belangrijk, vandaar dat ze via grote ramen 360 graden uitzicht hebben over de luchthaven. Maar bij slecht zicht kunnen ze ook vertrouwen op radarschermen. Bovendien vinden ze op die schermen alle vluchtinformatie, van luchtvaartmaatschappij en toestelnummer tot hoogte, snelheid en route van de vluchten die ze begeleiden.

Opperste concentratie
Het werk van de luchtverkeersleiding is een flinke puzzel. Ze moeten rekening houden met alles wat er op de luchthaven gebeurt, houden het verkeer in de lucht in de gaten en spelen in op de weersomstandigheden. Wanneer er iets onverwachts gebeurt moeten ze snel kunnen inschatten welke gevolgen dit heeft en zorgen dat de piloten hun instructies opvolgen. Dat vergt dus opperste concentratie, vandaar dat ze na maximaal 2 uur en 20 minuten verplicht een half uur pauzeren. Zo kunnen ze daarna weer optimaal presteren.

Make-over
Achter de schermen ondergaan de werkplekken van de verkeersleiders momenteel een heuse make-over. Het aantal werkplekken wordt uitgebreid van 9 naar 15 en ze worden voorzien van de nieuwste technische snufjes. Gelukkig kan het werk gewoon doorgaan, want de verbouwingen vinden ’s nachts plaats, de luchtverkeersleiders werken dan vanuit de noodtoren. In mei van dit jaar is de toren 2.0 helemaal klaar.

Verkeer rondom de gates
Een verdieping onder de luchtverkeersleiding bevinden zich de gateplanners en apron controllers. Zij zorgen dat al het verkeer rondom de gates in goede banen wordt geleid. Denk bijvoorbeeld aan vliegtuigslepers, bussen om reizigers naar de terminal te brengen, tankauto’s, cateringwagens en auto’s van de vogelwacht. Die moeten allemaal op het juiste moment op juiste plek terechtkomen.

 Een tweede toren
 
Naast de bekende grote toren van Schiphol (Toren-Centrum) hebben we ook een kleinere toren vlakbij de Polderbaan, Toren-West. Omdat de Polderbaan te ver weg ligt van de grote verkeerstoren werken er luchtverkeersleiders in Toren-West als de Polderbaan in gebruik is.