27
juni
2019
|
15:49
Europe/Amsterdam

Hoe wordt mijn vliegtuig getankt?

Samenvatting

Het tanken van een vliegtuig, hoe werkt dat eigenlijk? En moet een vliegtuig altijd tanken? We leggen het je uit. En dat lijkt meer op het tanken van je auto dan je denkt…

Het tanken van een vliegtuig kan op twee manieren. In de meeste gevallen wordt een vliegtuig getankt met een dispenser en een hydrantput. Met wat? Een hydrantput ligt op het platform waar het vliegtuig staat, waar bijvoorbeeld de reizigers instappen via de gate, de bagage wordt ingeladen en de maaltijden aan boord worden gebracht. Onder de hydrantput ligt een systeem aan leidingen. Op deze put kan een speciale wagen, die we een dispenser noemen, een slang aansluiten. De andere kant van de slang wordt aan de vleugel van het vliegtuig gekoppeld en zo kan er getankt worden. Zo ziet een dispenser er uit:

Waar zit de tankdop?
We zorgen ervoor dat er op de opstelplaats voor vliegtuigen twee hydrantputten aanwezig zijn. Links en rechts van het vliegtuig. Het kan soms voorkomen dat ‘de tankdop’ van een vliegtuig alleen links of alleen rechts zit. Net als bij je auto. Of dat er aan één kant getankt wordt, maar er aan de andere kant maaltijden aan boord worden gebracht. Wel zo handig als je dan aan de juiste kant kunt tanken. Bijna iedere opstelplaats waar je als reiziger uit kunt stappen met een passagiersbrug heeft hydrantputten in de grond. Bij gate C4 maken we bijvoorbeeld een uitzondering: daar ligt de bagagekelder onder.

Op de parkeerplekken voor vliegtuigen die niet met de terminal verbonden zijn door middel van een passagiersbrug, waar je doorgaans met een trap uitstapt, zijn niet overal hydrantputten. In zo’n geval komen er tankwagens die de vliegtuigen voorzien van brandstof. Die wagens koppelen hun slang aan de vleugel en kunnen direct tanken.

Afrekenen aan de pomp?
Niet alleen de tankdop is vergelijkbaar met de auto. Er zijn verschillende tankmaatschappijen: Partijen die met de luchtvaartmaatschappij hebben afgesproken dat zij hun leverancier van brandstof zijn en het tanken verzorgen. Op Schiphol zijn er drie verschillende tankmaatschappijen. De vliegtuigen worden door de tankmaatschappijen ook getankt op de meter. Net als bij een benzinestation waar je met je auto komt. De piloten hoeven alleen niet af te rekenen aan de pomp…

Moet een vliegtuig altijd tanken?
Met de auto hoef je na een korte rit niet direct te tanken. Dit geldt ook voor een vliegtuig. Als een vliegtuig nog genoeg brandstof heeft, kan deze ook zonder te tanken weer vertrekken. En gaan de reizigers hun bestemming tegemoet!