11
april
2019
|
13:49
Europe/Amsterdam

Hoe wordt mijn gate bepaald?

Samenvatting

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom jouw vliegtuig aan een bepaalde gate staat? En wie dat bepaalt? Wij hebben de antwoorden voor je. En dat is niet simpel, want er komt heel wat bij kijken om dat te bepalen. Onze gateplanners houden 24 uur per dag het overzicht vanuit de verkeerstoren en zorgen ervoor dat alle vliegtuigen een plek toegewezen krijgen op Schiphol.

        

Puzzelen
Er zijn een groot aantal plekken die de gateplanners in kunnen zetten. Schiphol heeft namelijk acht pieren: de B-, C-, D-, E-, F-, G en H/M-pier. Pieren zijn de in- en uitgangen waaraan de vliegtuigen ‘parkeren’ en waar je als reiziger via de brug in het vliegtuig stapt. Naast de pieren zijn er ook nog platformen waar vliegtuigen kunnen parkeren en de passagiers per bus van en naar het vliegtuig worden gereden. En waar de A-pier is? Dat lees je hier!

Bestemmingen
De eerste keuze die de gateplanner maakt bij het zoeken van een plekje is afhankelijk van de herkomst en de bestemming van je vlucht. Pieren B, C, M en een groot deel van D worden namelijk gebruikt voor vluchten met een Schengen bestemming. Daar kun je heen reizen zonder de grenscontrole van de Koninklijke Marechaussee te passeren, bijvoorbeeld Barcelona. Een deel van D pier en E, F, G en H pieren worden gebruikt voor de andere bestemmingen, bijvoorbeeld New York. De D pier is op een slimme manier multifunctioneel: Er kan op twee niveaus in- en uitgestapt worden, waardoor de Schengen en niet-Schengen reizigers van elkaar gescheiden blijven.

Grondtijd
Wat ook een rol speelt in de planning, is de tijd die een vliegtuig op Schiphol verblijft. Stappen de reizigers vrij kort na elkaar in en uit, blijft het vliegtuig aan de gate staan. Zit er een paar uur tussen? Dan stappen de reizigers uit aan een gate, gaat het vliegtuig even naar een ‘parkeerplek’ en later weer naar een gate voor de instappende reizigers.

Maatje meer of minder?
Waar onze gateplanners ook rekening mee moeten houden, zijn de lengte en spanwijdte van het vliegtuig. Een Boeing 747 is van een heel ander formaat dan een Boeing 737. Op sommige gates kunnen alle vliegtuigtypes geparkeerd worden, andere gates zijn speciaal voor de ‘narrow-body’ vliegtuigen. Dit zijn vliegtuigen met maar één gangpad. Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380, is zó groot dat hij maar aan drie gates past: G9, E18 en E24.

Voorkeur van de luchtvaartmaatschappij
Luchtvaartmaatschappijen mogen hun voorkeur aangeven. Als bovenstaande criteria zijn ingepast, houden de gateplanners daar zo veel mogelijk rekening mee. Het kan voor een luchtvaartmaatschappij prettig zijn als de vliegtuigen dicht bij elkaar staan, bijvoorbeeld voor overstappende reizigers.

En komt er op het laatste moment een vliegtuig te vroeg binnen of vertrekt hij te laat? Dan houdt hij de gate wat langer bezet. De gateplanners signaleren dit en passen de planning direct aan. Your attention for a gate change please.