22
juli
2020
|
11:20
Europe/Amsterdam

Hoe is de Aalsmeerbaan weer klaar voor gebruik gemaakt?

Samenvatting

Het was een spannend moment. Maandag 22 juni. Hoe zou de Aalsmeerbaan erbij liggen als de geparkeerde vliegtuigen na 3 maanden werden verwijderd? Zou er veel schade zijn? Dat zou niet goed uitkomen. We hadden de baan vanaf 6 juli weer nodig als start- en landingsbaan.  

Het was een zeer intensieve klus
Ja, we hebben het voor elkaar gekregen. De Aalsmeerbaan is weer inzetbaar. Maar simpel was het niet. Het was een zeer intensieve klus. Zeker geen kwestie van kisten eraf en gaan met die baan. Er was veel meer nodig om de Aalsmeerbaan weer veilig in te zetten. Heel veel mensen hebben er 2 weken 24/7 keihard aan gewerkt.

Checken, monitoren, schoonmaken en herstellen
Eerst zijn de vliegtuigen verplaatst. Daarna de platen. Die waren neergelegd om het asfalt van de Aalsmeerbaan te beschermen. Gelukkig hadden ze hun werk goed gedaan. De schade viel reuze mee. Hierna zijn de baan zelf en alle systemen erom heen uitgebreid gecheckt, gemonitord en schoongemaakt. Ook is de schade hersteld.

Strakke planning en iedereen de schouders eronder
Hoe we dat allemaal in 2 weken voor elkaar hebben gekregen? Met een hele strakke planning en veel partijen hebben meegewerkt. Naast Schiphol, hebben ook KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en het onderhoudsbedrijf Heijmans de schouders eronder gezet. 

Vliegverkeer trekt aan
De inzet van de Aalsmeerbaan is nodig omdat het vliegverkeer weer aantrekt, ook op de piekmomenten. Luchtvaartmaatschappijen willen graag vertrekken of landen op Schiphol op bepaalde momenten van de dag. Op deze piekmomenten redden we het niet meer met 1 landings- en 1 startbaan. Om dan voldoende capaciteit te bieden in alle weersomstandigheden, is een tweede start- of landingsbaan nodig. Dat kan de Aalsmeerbaan zijn. Anders gaan we vertragingen krijgen.

Hinder voor omgeving zoveel mogelijk beperken
Of de baan veel zal worden ingezet? We vliegen volgens de afspraken met de omgeving, de bekende preferente volgorde. We zetten bij voorkeur de Polderbaan en Kaagbaan in. Zo beperken we zoveel mogelijk de hinder voor de omgeving. Alleen op piekmomenten bij drukte of als andere banen niet ingezet kunnen worden onder bepaalde weersomstandigheden of door onderhoud wordt de Aalsmeerbaan gebruikt. 

Parkeerruimte voor vliegtuigen nog steeds nodig
De Aalsmeerbaan is geen parkeerplaats meer. Toch zie je nog steeds veel geparkeerde vliegtuigen op Schiphol. Piekmomenten, extra baan erbij. Het klinkt als vanouds. Maar de piekumomenten zijn momenteel ongeveer van 7 tot 10 in de ochtend en van 1 tot 2 in de middag. Daarna staan veel vliegtuigen weer stil. De geparkeerde vliegtuigen blijf je dus nog zien. Alleen niet meer op de Aalsmeerbaan.