12
februari
2021
|
09:32
Europe/Amsterdam

Hoe gaat Schiphol om met duurzame kerosine?

Royal Schiphol Group is een groot voorstander van duurzame brandstoffen, zoals synthetische kerosine. Het draagt bij aan onze ambitie om de CO2-uitstoot van vliegen omlaag te brengen. De proefvlucht van KLM en Shell met bijgemengde synthetische kerosine is dan ook goed nieuws. Maar wist je dat er op het front van duurzame kerosine al meer gebeurt? En dat Royal Schiphol Group daar nauw bij betrokken is?

Biokerosine is al op de markt en er wordt al mee gevlogen
Synthetische kerosine is niet de enige duurzame brandstof. Er is ook biokerosine, gemaakt van biobased olie, zoals frituurvet. Het is al op de markt en er wordt ook al mee gevlogen. Net als synthetische kerosine vermindert het de CO2-uitstoot van je vliegreis en kan het in de huidige toestellen worden gebruikt.

Sinds begin dit jaar op Schiphol verkrijgbaar
Biokerosine wordt nog maar op kleine schaal geleverd. Het is slechts op enkele luchthavens verkrijgbaar. Sinds begin dit jaar kan ook Schiphol het leveren als een airline erom vraagt. Hiervoor is een speciale leverancier aangetrokken: Neste. Maar ook Los Angeles levert het. KLM is een van de airlines die er gebruik van maakt en voert een aantal vluchten tussen Los-Angeles-Amsterdam uit op bijgemengde biokerosine.

Hoge prijs drukt de vraag
De reden voor het geringe gebruik van biokerosine is de prijs. Het is zo’n 2 tot 3 keer duurder dan gewone kerosine. En dat drukt de vraag. Daarom moet de productie van biokerosine omhoog. Meer aanbod betekent een lagere prijs en dat stimuleert weer het gebruik.

In Nederland komt de eerste fabriek voor biokerosine
Aan de opschaling wordt inmiddels gewerkt. In Delfzijl bouwt SkyNRG een fabriek voor duurzame biokerosine, de eerste in Europa. Royal Schiphol Group is een van de investeerders. De planning is dat de fabriek in 2023 gereed is. Dat betekent een flinke uitbreiding van het aanbod.

Synthetische kerosine nog volop in ontwikkeling
Synthetische kerosine is nog in een pril stadium. Met proeven is bewezen dat de techniek werkt. Simpel gezegd komt het productieproces erop neer dat je CO2mengt met waterstof, gemaakt met groene energie. Dat er veilig mee gevlogen kan worden, lieten KLM en Shell zien. Op 22 januari 2021 maakte KLM de allereerste vlucht (Schiphol-Madrid) waar synthetische kerosine was bijgemengd. Een wereldprimeur.

Nederlandse start-ups met synthetische kerosine zijn wereldprimeur
Maar er moet nog veel meer gebeuren. Daarom zijn op 8 februari de start-ups Synkero en Zenid opgericht. Royal Schiphol Group neemt aan de start-ups deel. Synkero en Zenid gaan de ontwikkeling en opschaling van synthetische kerosine een flinke stap verder brengen. Opnieuw een wereldprimeur voor Nederland.

Doel is tonnen synthetische kerosine opleveren
Het doel van Zenid is een proef- en installatiefabriek oprichten, die binnen afzienbare tijd 1000 liter synthetische kerosine per dag kan produceren. De proeffabriek komt op of in de buurt van Rotterdam The Hague Airport, onderdeel van Royal Schiphol Group. Synkero wil een commerciële fabriek voor synthetische kerosine ontwikkelen op het terrein van de Amsterdamse haven. Van hieruit loopt een rechtstreekse kerosine pijplijn met Schiphol. Volgens de planning staat de fabriek er in 2027 en levert dan 50.000 ton synthetische kerosine per jaar.

Productie en gebruik verder opschalen
Tuurlijk, Zenid, Synkero en de fabriek in Delfzijl zijn nog maar het begin. Ontwikkeling, productie en gebruik van duurzame kerosine moeten verder opgeschaald om het duurzaamheidseffect te verhogen. Een bijmengverplichting in Europa kan daaraan bijdragen.

Combinatie van technieken nodig voor CO2-neutrale luchtvaart
Ook is duurzame kerosine niet dé oplossing voor vliegen met minder CO2. Het doel van de luchtvaartsector, een CO2-neutrale luchtvaart in 2050, vraagt een combinatie van technieken. Dus ook elektrische en hybride toestellen. Maar duurzame brandstoffen als biokerosine en synthetische kerosine leveren wel een belangrijk aandeel.