31
oktober
2022
|
16:01
Europe/Amsterdam

Herfstvakantie 2022 stabiel verlopen op Schiphol

Samenvatting

Tijdens de herfstvakantie (14-30 oktober 2022) reisden ruim 2,6 miljoen reizigers van, naar of via Schiphol. De gemiddelde wachttijd bij de beveiligingscontrole was in deze periode 14 minuten. Op bijna alle dagen bleef de wachttijd onder de 60 minuten, op één piekmoment was dat maximaal 90 minuten. In de herfstvakantie van 2021 waren er 2 miljoen en in 2019, voor Covid, waren dat ruim 3 miljoen reizigers. London, Istanbul en Barcelona waren deze herfstvakantie het populairst bij vertrekkende reizigers.  

Schiphol geeft aan dat dit bescheiden stappen zijn op weg naar verdere verbetering. Het is de eerste prioriteit van de luchthaven om passagiers een voorspelbare en betrouwbare reiservaring te bieden. De volgende prioriteit is het maximum aantal reizigers verhogen. Er zijn de afgelopen tijd verbeterstappen gezet voor een soepele doorloop bij de securitycontrole. De eerste vorderingen zijn deze herfstvakantie gemaakt.  

Naast het beperken van het aantal vertrekkende reizigers heeft Schiphol meer maatregelen genomen om de wachtrijen als gevolg van personeelstekorten aan te pakken. Zo wordt er kantoorpersoneel van Schiphol en van verschillende partners ingezet om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden. Bij de beveiligingscontrole worden security coaches ingezet om daar reizigers te assisteren bij de controle van handbagage. Ook vragen we reizigers om niet te vroeg op de luchthaven te zijn, niet langer dan 4 uur voor vertrek van de vlucht.  

100 miljoen euro 
Schiphol investeert ongeveer 100 miljoen in maatregelen voor het oplossen van het personeelstekort bij onder andere beveiligingsbedrijven. In nauwe samenwerking met vakbonden en beveiligingsbedrijven is recent een sociaal pakket overeengekomen dat de arbeidsvoorwaarden voor beveiligers op Schiphol structureel en significant verbetert. Met ingang vanaf november stijgen de uurlonen van beveiligers werkzaam op Schiphol met 2,50 euro extra per uur, bovenop de arbeidsmarkttoeslag. Naast het loon worden ook de roosters en de rustruimten verbeterd.   
Ondertussen werkt Schiphol samen met de beveiligingsbedrijven aan structurele oplossingen voor het tekort aan personeel. Op korte termijn worden gezamenlijke wervingscampagnes gestart, waarin de vijf beveiligingsbedrijven die werkzaam zijn op Schiphol nauw samenwerken om extra beveiligers te werven.     

Hierboven een overzicht van de wachttijden  in Vertrekhal 1 – de druktste vertrekhal - tijdens de herfstvakantie.