07
augustus
2018
|
16:41
Europe/Amsterdam

Heeft een vliegtuig een sleutel?

Header photo: Ramon Kok
 

In de auto is het vrij logisch: je bliept ‘m met je sleutel van het slot, steekt de sleutel in het contact en start de motor. Werkt dat in een vliegtuig ook zo? Open je de deuren met een sleutel en start je daar ook de motor mee?

Gaat een vliegtuig op slot?

Om de deur van een vliegtuig te openen, heb je géén sleutel nodig. Dat betekent gelukkig niet dat iedereen het toestel in kan. Je hebt hiervoor bevoegdheden en een persoonlijke toegangspas van de luchthaven nodig. Vliegtuigen staan altijd op een bewaakt terrein, dus er kan niemand 'zomaar' naar binnen lopen. In de meeste vliegtuigen is de cockpit overigens wel afgesloten. Dit heeft voornamelijk te maken met internationale regelgeving, die verplicht om de cockpit tijdens de vlucht extra te beveiligen, zodat niemand ongeoorloofd naar binnen kan. Overigens is dit een elektrisch codeslot en heb je ook hier geen sleutel voor nodig.

Start the engines

En hoe zit het dan met de motoren? Worden die wel gestart met een sleutel? Voor veel kleine toestellen geldt dat wel. Deze vliegtuigjes hebben vaak een elektrische startmotor, die aanslaat door het sleuteltje om te draaien. Bij grotere vliegtuigen gaat dit verhaal echter niet op, want die grote motoren kunnen niet uit zichzelf starten. Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodig. Je hoeft alleen maar de juiste schakelaars te bedienen. Maar ja… welke?!