21
augustus
2013
|
08:00
Europe/Amsterdam

Halfjaarbericht 2013 van Schiphol Group

Samen bouwen aan toekomst Mainport

• De netto-omzet stijgt met 3,3% naar EUR 658 miljoen (2012: EUR 637 miljoen);

• EBITDA neemt toe met 1,0% tot EUR 266 miljoen (2012: EUR 264 miljoen);

• Het exploitatieresultaat neemt toe met 5,1% tot EUR 148 miljoen (2012: EUR 141 miljoen);

• Het nettoresultaat is EUR 110 miljoen (2012: EUR 93 miljoen; een stijging van 18,9%).

Belangrijkste ontwikkelingen

• Het passagiersvolume op Amsterdam Airport Schiphol stijgt in de eerste helft van 2013 boven verwachting met 3,1% naar 24,7 miljoen passagiers, terwijl het aantal vliegtuigbewegingen daalt met 0,7% naar 204.452. Vracht laat een lichte stijging zien in volume tot 735 duizend ton, terwijl de marktomstandigheden uitdagend blijven voor luchtvrachtvervoerders.

• De resultaten uit binnenlandse en buitenlandse participaties in luchthavens dragen aanzienlijk bij aan het resultaat, waarbij het resultaat uit deelnemingen stijgt van EUR 24 miljoen in de eerste helft van 2012 naar EUR 33 miljoen in de eerste helft van 2013 vooral door betere resultaten van Brisbane Airport.

• De gemiddelde retail besteding per vertrekkende passagier in de winkels achter de paspoortcontrole daalt met 1,5% naar EUR 16,23. De totale omzet uit concessies en winkelverkopen nemen wel toe en daarmee ook het exploitatieresultaat uit deze activiteiten.

• Door de aankoop en oplevering van een aantal nieuwe panden die niet helemaal verhuurd zijn, is de bezettingsgraad van het vastgoed gedaald tot 87,3% (2012: 89,9%). Gezien de moeilijke marktomstandigheden is dit nog steeds een goed niveau, waarbij de huuropbrengsten een stijging vertonen. Er is een ongerealiseerde waardeverandering van EUR 6 miljoen negatief voornamelijk veroorzaakt door herontwikkeling van vastgoed.

• In mei heeft de Commissie Shared Vision het tweede deel van haar rapportage uitgebracht aan de overheid. Daarnaast heeft Schiphol aangegeven voor 2014 en 2015 tariefsverhogingen van maximaal 1% in consultatie te zullen brengen. De percentages zijn exclusief de gevolgen van nieuwe regulering inzake vloeistoffen & gels en verschillen in vervoersvolumes.

• Voor het busvervoer aan airside zijn 35 elektrische bussen besteld. Tevens gaat Schiphol de komende jaren alle borden langs de start- en landingsbanen vervangen door borden met LED verlichting.

Reactie van Jos Nijhuis, president-directeur Schiphol Group

“De groei in de eerste helft van 2013 van het aantal passagiers is positief. Het sterke netwerk van met name hubcarrier KLM en haar partners is hier de belangrijkste oorzaak van en laat zien dat ook in tijden van crisis de Mainport Schiphol een vitale schakel is voor Nederland. Het blijven echter uitdagende tijden voor de luchtvaartsector. Met de onlangs gestarte eerste bouwfase van het Masterplan Schiphol, investeren we ruim 500 miljoen euro extra om een kwalitatief hoogwaardige luchthaven te blijven voor de reiziger en de luchtvaartmaatschappijen. Dat zal, in combinatie met de voor de komende jaren voorgestelde gematigde tariefsontwikkeling, de concurrentiepositie van Schiphol verder versterken.”