07
april
2020
|
12:45
Europe/Amsterdam

Waarom vracht op Schiphol nu belangrijker is dan ooit

Je vergeet vaak dat we ook via Schiphol vracht vervoeren. Normaal gesproken zien we op onze luchthaven zoveel reizigers, dat je er niet bij stil staat dat hier niet alleen mensen naartoe vliegen, maar ook auto’s, bloemen, groente en fruit en op dit moment het allerbelangrijkst: medische hulpmiddelen zoals mondkapjes, brillen en handschoenen. 

In luchtvaarttermen noemen we vracht ook wel cargo. Per jaar gaat er zo’n 1,6 miljoen ton vracht via Schiphol. Dat is het gewicht van 425.000 olifanten! Bijna niet voor te stellen toch? Nu er op Schiphol minder reizigers zijn, vliegen er veel minder passagiersvliegtuigen. Een aantal slots - de tijdvakken die een luchtvaartmaatschappij krijgt om te starten of landen - die nu niet gebruikt worden door passagiersvliegtuigen kunnen daarom voor vrachtvluchten ingezet worden.

Mondkapjes en andere medische hulpmiddelen
Medische hulpmiddelen bedraagt gewoonlijk zo’n 4% van de vracht op Schiphol. Deze benodigdheden gaan normaal gesproken meestal per schip. Nu wordt luchtvervoer vaker gekozen, want dat is een stuk sneller. We hebben op Schiphol al meerdere vliegtuigen vol met duizenden mondkapjes verwelkomd. Zodra deze toestellen hier landen, handelen we ze met spoed af. Ook al zijn er andere vrachtvliegtuigen die eerder zijn geland. Vanuit het vliegtuig gaan de mondkapjes en andere hulpmiddelen, zoals brillen, de vrachtwagens in. Op weg naar daar waar ze het hardst nodig zijn.

Extra vrachtvluchten via Schiphol
Gemiddeld hebben we 250 vrachtvluchten per week op Schiphol. Sinds de coronacrisis zijn dat er zo’n 360 per week geworden. De vracht gaat in een full-freighter; dat is een vliegtuig waar alleen maar vracht in kan. Of het gaat mee in de belly, oftewel de buik van het vliegtuig, waar ook goederen in vervoerd worden. Bij belly-freight bestaat de rest van het vliegtuig uit stoelen voor reizigers. Jij zit dus als passagier óp de vracht. Omdat er momenteel nog maar weinig mensen vliegen, blijven die stoelen nu veelal leeg. Of luchtvaartmaatschappijen plaatsen zelfs vracht op de passagiersstoelen, zodat er meer mee kan.

Vracht is nu extra belangrijk, want medische hulpmiddelen hebben we hard nodig. En dan wil je dat het er snel is. Als Schiphol zijn we daarom blij dat we door het accommoderen van extra vrachtvluchten een steentje kunnen bijdragen in de strijd tegen het coronavirus. Samen komen we er weer bovenop.