17
maart
2020
|
11:00
Europe/Amsterdam

Update 17 maart: De meest gestelde vragen over het coronavirus op Schiphol

Deze blog wordt niet meer geupdate. Al het laatste nieuws lees je op schiphol.nl/live

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de uitbraak van het coronavirus uitgeroepen tot internationale noodsituatie. Schiphol houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten samen met autoriteiten zoals de GGD en het RIVM. Het coronavirus heeft invloed op de situatie in de terminal en het vliegverkeer van en naar Schiphol toe. In deze blog geven we antwoorden op de meest gestelde vragen. Houd ook ons live-blog in de gaten voor de meest actuele informatie.

1. Gaat mijn vlucht door?
Veel landen hebben inreisbeperkingen ingevoerd voor reizigers uit landen waar het coronavirus is vastgesteld. Dat betekent dat diverse landen vluchten vanuit Nederland - en dus vanaf Schiphol - weren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert alle Nederlanders vanaf nu om de komende periode niet meer naar het buitenland te reizen, tenzij strikt noodzakelijk. Dat is niet vanwege gezondheidsaspecten, maar vanwege de impact die overheidsmaatregelen kunnen hebben voor Nederlandse reizigers. Daarnaast hebben diverse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties aangegeven geen reizen uit te voeren van en naar Schiphol voor de komende periode. De ontwikkelingen hierin gaan snel. We raden je daarom aan om de website van je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie in de gaten te houden voor informatie over jouw vlucht. Onze home carrier KLM heeft bijvoorbeeld deze pagina ingericht om alle reizigers op de hoogte te houden met betrekking tot hun vluchten en het coronavirus. Bij vragen over jouw reis kan je contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Voor de meest actuele reisadviezen per land, kan je de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken raadplegen.

2. Kan ik vanuit een risicogebied nog steeds op Schiphol aankomen?
De Nederlandse overheid heeft besloten dat passagiersvluchten afkomstig uit het vasteland van China (inclusief Hong Kong), Iran, Italië en Zuid-Korea naar Nederland niet uitgevoerd mogen worden. Dit geldt in ieder geval tot vrijdag 27 maart, 18.00 uur. Op schiphol.nl kan je soms nog wel zien dat er een vlucht uit bijvoorbeeld China op Schiphol landt. Vliegtuigen die afkomstig zijn uit de hierboven genoemde landen mogen nog wel op Schiphol komen, maar dan zonder passagiers. Op die manier kunnen ze hun crew of landgenoten die nog in Nederland zijn en naar huis willen, wel mee terug nemen.

Dit geldt andersom ook voor de landen waar we vanuit Nederland niet meer op mogen vliegen vanwege reisrestricties, zoals bijvoorbeeld Curaçao of de Verenigde Staten. Luchtvaartmaatschappijen sturen lege vliegtuigen die kant op, zodat Nederlanders vanaf hun vakantieadres of zakenreisbestemming nog wel terug kunnen naar Nederland. Wil je checken wat de status is van jouw terugvlucht? Bekijk dan de website van je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie.

3. Kan ik eten en drinken kopen op Schiphol nu de horeca verplicht dicht is?
De eet- en drinkgelegen op Schiphol zijn net als in de rest van Nederland gesloten. Eten en drinken is nog wel verkrijgbaar bij kiosken en ‘Grab&Fly’-outlets op de pieren. Ook kun je, als je op reis gaat, een leeg waterflesje meenemen. Deze kan je bij een van de 90 watertappunten met kraanwater zelf vullen.

4. Kan ik mijn parkeerreservering voor een van de parkeergarages op Schiphol wijzigen of annuleren?
Ja, dat kan. We bieden je graag een helpende hand als jouw reisplannen onverwachts veranderen. Je kunt daarom jouw parkeerreservering met een inrijdatum tot en met 31 mei 2020 gratis wijzigen én annuleren. Met je reserveringsnummer en e-mailadres log je in om jouw parkeerreservering te wijzigen.

5. Wat doen jullie eraan om besmetting met het coronavirus op Schiphol te voorkomen?
Schiphol staat in nauw contact met het RIVM en de GGD en volgt hun adviezen op. Samen met hen houden we de ontwikkelingen goed in de gaten. We werken aan diverse scenario’s, zodat we op verschillende situaties op de luchthaven voorbereid zijn. We vragen reizigers om de volgende maatregelen in acht te nemen:

· Houd gepaste afstand van andere reizigers als je in de rij staat (advies: minstens anderhalve meter)
· Houd (reis)documenten zelf vast en toon deze duidelijk aan medewerkers
· Respecteer afstand naar onze medewerkers

Verder gelden voor reizigers en personeel dezelfde adviezen als voor alle Nederlanders: was regelmatig goed je handen, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, schud geen handen en gebruik papieren zakdoekjes.