30
augustus
2019
|
08:00
Europe/Amsterdam

Dalende passagiersgroei en robuust financieel resultaat

Halfjaarbericht Royal Schiphol Group 2019

Royal Schiphol Group publiceert vandaag, 30 augustus 2019, stabiele halfjaarcijfers over de eerste zes maanden van 2019. Het nettoresultaat over het eerste halfjaar van 2019 bedraagt 133 miljoen euro, vergeleken met een nettoresultaat van 115 miljoen euro over het eerste halfjaar van 2018.

Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol stijgt licht met 1,4% naar 34,5 miljoen passagiers (HJ 2018: 34,0 miljoen, 5,5%) en de groei neemt daarmee, ten opzichte van vergelijkbare Europese hubs, af. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol is met 0,1% licht gedaald naar 242.107. Het vrachtvolume laat een daling zien van 9,1% naar 767 duizend ton. Dit is het gevolg van minder vrachtvluchten door schaarste aan slots op Schiphol alsook door de zwakkere internationale markt voor vrachtvluchten.

In het eerste halfjaar van 2019 investeerde Schiphol 336 miljoen euro om de klantervaring en operationele efficiëntie verbeteren (HJ 2018: 232 miljoen euro). Schiphol investeerde onder meer in de ontwikkeling van een nieuwe pier, de herontwikkeling van Vertrek 1, een seamless flow voor passagiers en nieuwe apparatuur om ruim- en handbagage te scannen. Ondanks deze investeringen is het ons in een aantal gevallen niet gelukt om klanten het niveau van service te bieden dat we nastreven en dat onze passagiers verwachten.

Passagiers op Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport ondervonden hinder van een storing in het baggagesysteem. Daarnaast vonden er storingen plaats in het brandstoftoevoersysteem op Schiphol, die grote overlast voor passagiers en airlines tot gevolg hadden. In opdracht van Schiphol en AFS is een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de oorzaak. Schiphol en zijn luchtvaartpartners zetten zich in om te leren van deze incidenten en de performance te verbeteren.

Ondanks deze tekortkomingen, steeg de algehele klantwaardering in het eerste halfjaar. De Net Promotor Score van Amsterdam Airport Schiphol, die de waardering van klanten meet, steeg van 32 naar 35.

Belangrijkste ontwikkelingen eerste halfjaar 2019

• In juli heeft het kabinet besloten dat gematigde en gecontroleerde groei na 2020 mogelijk is op Schiphol, onder voorwaarde dat het aantal ernstig gehinderde omwonenden afneemt.

• De opening van Lelystad Airport op 1 April 2020 is uitgesteld wegens juridische redenen inzake stikstofdepositie, dat alle grote infrastructurele en agrarische activiteiten in Nederland raakt. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft uitgesproken te streven naar een zo snel als mogelijke opening.

• Het totaal aantal passagiers van Royal Schiphol Group groeide met 2,2% naar 38,7 miljoen (HJ 2018: 37,8 miljoen). Het passagiersvolume op Eindhoven Airport is met 8,9% verder toegenomen tot 3,2 miljoen passagiers en op Rotterdam The Hague Airport met 8,2% tot 954 duizend.

• Hoewel Schiphol de op een na best verbonden luchthaven van Europa op de ranglijst in directe connectiviteit blijft, zakt het van de tweede naar de derde plaats op de ranglijst van overstapluchthavens met de beste connectiviteit wereldwijd. Oorzaak van deze daling is het bereiken van de limiet van 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar.

• Royal Schiphol Group heeft aangekondigd te investeren in de eerste Europese fabriek voor duurzame kerosine in Europa en te participeren in een studie naar de productie van duurzame kerosine op basis van zonne-energie en CO2 afgevangen uit de lucht.

• Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport hebben voor het zesde jaar op rij niveau 3+ in de Airport Carbon Accreditation benchmark van de ACI behaald. De luchthavens van de groep zijn CO2-neutraal en zetten zich, met hun sectorpartners, actief in om in 2030 zero-emission airports te opereren. De energie die Schiphol Group gebruikt is volledig door Nederlandse wind opgewekt. Schiphol investeert daarnaast inelektrisch busvervoer, elektrisch materieel zoals e-GPUs en zonnepanelen.

• Royal Schiphol Group heeft diverse onderscheidingen ontvangen in de eerste helft van 2019: De Diversiteit in Bedrijf award (uitgereikt door Stichting van de Arbeid), award voor Best Sustainable Finance Solution (uitgereikt door Treasury Management International), twee travel retail awards voor social, digital media en marketing (uitgereikt door Moodie International) en de Travel Retail Award in de categorie Best Airport for Customer Service (uitgereikt door TR Business).

Aan de rechterkant van deze pagina is alle beschikbare informatie te downloaden (PDF).