24
april
2020
|
14:32
Europe/Amsterdam

Brandweer Schiphol: ‘Ondanks de stilte gaat ons werk door’

Hoeveel vliegtuigen er ook van en naar Schiphol vliegen: veiligheid staat altijd voorop. Dus ook nu de luchthaven voornamelijk open blijft voor belangrijke vracht en repatriëring, staat onze brandweer 24/7 paraat. “Het werk blijft hetzelfde, de taken zijn hetzelfde, het is alleen heel veel rustiger om ons heen. En dat doet wel wat met ons Schipholhart.” Humphrey Stoter, bevelvoerder in opleiding bij de Schiphol-brandweer, vertelt over zijn werk.​

Met z’n allen op anderhalve meter
“Ook tijdens de coronacrisis blijven wij volledig bemand. Als er ergens brand is, moeten wij natuurlijk gewoon vol in actie kunnen komen. Tegelijkertijd is het met twintig mensen op één post een flinke uitdaging om anderhalve meter afstand te houden. Toch doen we ons uiterste best om de regels zo goed mogelijk na te leven.

Maatregelen
Het is allemaal enorm onwerkelijk. In de brandweerposten hebben we tafels en stoelen verder uit elkaar gezet, we maken alles nóg vaker schoon, koken doen we in een kleiner gezelschap, we sporten individueel en ook de beperkte brandoefeningen die we nog kunnen uitvoeren doen we in kleine clubjes zodat we afstand van elkaar kunnen houden. Aan het einde van een dienst gebeurt de overdracht niet meer binnen de teams onderling, maar tussen de twee leidinggevenden 1-op-1. En waar we normaliter rouleren in diensten, teams en brandweerposten, zitten we nu altijd met hetzelfde team op dezelfde locatie om het aantal contacten zo veel mogelijk te beperken.

Brandweer blijft hard nodig
En ondanks alle rust, blijven we ook geregeld nodig. We zijn niet alleen brandweer voor het landingsterrein, maar ook voor alle hotels, (kantoor)gebouwen, terminals, hangars en de aanliggende snelweg A4. Op zo’n moment wordt werken op anderhalve meter een nog grotere uitdaging, zeker met z’n allen in een brandweerwagen. Veiligheid staat dan voorop en waar enigszins mogelijk houden we afstand.

Zo digitaal als de brandweer
Toch brengt het werken tijdens deze crisis ook kleine voordelen met zich mee. Omdat onze dagprogramma’s anders zijn dan normaal, hebben we meer tijd om te trainen met de ‘panthers’; de nieuwe crashtenders die we de komende maanden in gebruik gaan nemen. Bovendien werken onze instructeurs nu ook thuis. In het begin was het even flink uitvogelen, maar inmiddels krijgen we onze theorielessen digitaal en hebben we goed online contact met de managers die vanuit huis werken. Dus zelfs de brandweer wordt door deze crisis digitaler!

Maar… ondanks die positieve kant, blijft het enorm stil om ons heen. Op de landingsbanen, in de terminal en in de kantoren… Dat is echt enorm bizar. We zijn er zodat Schiphol open kan blijven, maar hopelijk duurt deze situatie niet te lang!”