31
oktober
2017
|
09:59
Europe/Amsterdam

BRAND!?

Je komt na je vakantie rustig aan op de Buitenveldertbaan en ziet ineens een paar meter verderop een vliegtuig in brand staan… Rustig blijven ademhalen, er is niks aan de hand. Dat is namelijk onze FireFly! En die steekt onze brandweer elke dag weer in de hens om te oefenen.

Zo snel als de brandweer

Schiphol heeft een eigen brandweerkorps met maar liefst drie kazernes: Post Sloten bij de Buitenveldertbaan, Post Rijk bij de Aalsmeerbaan en Post Vijfhuizen bij de Polderbaan. Drie brandweerkazernes op het terrein van onze luchthaven, is dat niet wat veel? Zeker niet! Het heeft ermee te maken dat onze brandweerauto’s binnen drie minuten op de kop van elke landingsbaan moeten zijn. En omdat onze start- en landingsbanen behoorlijk verspreid liggen, hebben we drie brandweerkazernes nodig.

In vuur en vlam

Op Post Sloten staat de FireFly, het nagebouwde vliegtuig dat de brandweer gebruikt voor trainingen. Die naam hebben ze zelf bedacht, toen het vliegtuig in 2001 op Schiphol kwam. De brandweer oefent elke dag met de FireFly. Alle scenario’s die bij een vliegtuigincident kunnen voorkomen, trainen ze hier. Of dat nou een motor is die in brand staat of een gebroken vleugel. Maar ook een grootschalige evacuatie is mogelijk. Zo bevrijdt onze brandweer - in samenwerking met de civiele brandweer - tijdens een oefening soms wel 180 inzittenden uit de FireFly!

Ook als je onder de douche staat

Op Schiphol werken zo’n 140 brandweermannen en -vrouwen. Zij draaien in ploegen van 31 mensen - verdeeld over de drie posten - in vierentwintiguurdiensten. Elke dienst bestaat uit een blok training van diverse brandscenario’s, fysieke vaardigheden, instructie geven en werkzaamheden in de kazernes zoals schoonmaken en koken. Als er een melding komt, moeten onze brandweermannen en vrouwen binnen 45 seconden in hun brandweerpak zitten. Ook als ze toevallig onder de douche staan.

Simply the best

Brandweerman of -vrouw op Schiphol word je trouwens niet zomaar. Op de laatste vacatureplaats kwamen maar liefst 380 brieven binnen, waarvan 150 sollicitanten werden uitgenodigd. Dat is niet een gevalletje van ‘even op gesprek komen’. Een sollicitant doorgaat uren van tests, gesprekken en onderzoeken. Daarna begint de interne opleiding pas. Dat klinkt misschien streng, maar we zoeken natuurlijk de juiste man of vrouw voor deze belangrijke taak. Zo hoef jij je geen zorgen te maken als je vliegt, want onze brandweerlieden zijn op-en-top getraind en staan 24 uur per dag voor je klaar. Zij gaan voor onze reizigers, zowel letterlijk als figuurlijk, door het vuur!