07
februari
2020
|
09:00
Europe/Amsterdam

Afval scheiden aan boord, hoe werkt dat?

Je kent het wel: aan boord heb je net genoten van een lekkere vliegtuigmaaltijd of wat te drinken en de stewardessen komen langs om het afval in te zamelen. Je levert het netjes in en het karretje wordt verder door het smalle gangpad geduwd. Maar wat gebeurt er dan met jouw afval? En wist je dat ook in het vliegtuig afval gescheiden kan worden?

Weinig ruimte
In een vliegtuig is niet heel veel ruimte, het karretje dat door het gangpad gaat is klein. Toch zamelen een aantal maatschappijen hun afval gescheiden in. Er is geen plek voor vijf verschillende afvalbakken, zoals je ze misschien thuis of op jouw werk kent. Daarom gaan materialen die recyclebaar zijn samen in één grote zak.

Op Schiphol aangekomen haalt SUEZ deze zak uit het vliegtuig en dan gaat het afval scheiden pas écht beginnen. Medewerkers van SUEZ sorteren plastic bij plastic, papier bij papier, glas bij glas en ga zo maar door! Door dit goede werk kunnen er uiteindelijk weer nieuwe producten van gemaakt worden. Wie weet is het bekertje waaruit jij in het vliegtuig drinkt wel ‘tweedehands’.

Regelgeving
Het mag ter plekke wel lijken alsof het één grote zak in gaat, dat is dus niet altijd zo. Alleen afval dat met dierlijke producten zoals zuivel of vlees in aanraking is geweest, mag niet worden gescheiden, maar moet worden verbrand. Dit is wettelijk vastgesteld door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Plastic, glas, papier en PET flessen worden apart van het andere afval ingezameld.

Geen afval
Wij vinden dit natuurlijk een heel mooi initiatief. Circulaire economie is een belangrijk onderdeel in onze route naar duurzame luchtvaart. In 2030 willen we afvalvrij zijn. We zien ‘afval’ daarom niet als afval. Maar als een grondstof van blijvende waarde, waar na gebruik een nieuw product van gemaakt van kan worden. Voor onszelf of voor anderen. En het gaat niet vanzelf, maar het lukt. Ook in een krap vliegtuig.