06
april
2018
|
14:15
Europe/Amsterdam

Welkom in de wondere wereld van het baanonderhoud

Nu jij dit aan het lezen bent, zijn we op de Polderbaan druk aan het werk. Drie weken lang is de start- en landingsbaan van Schiphol dicht voor groot onderhoud. Dag en nacht werken onze collega’s door, zodat de baan daarna weer een paar jaar mee kan. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk in die drie weken?

 

Baanonderhoud voor beginners

Met meer dan 100 mensen maakt Heijmans lange werkdagen van 6 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds. Baanonderhoud bij licht is nu eenmaal makkelijker. Maar ook in de nacht vinden er nog werkzaamheden plaats. Hoezo duurt het dan drie weken? Is asfalteren niet gewoon een kwestie van het asfalt erop gooien en glad strijken? Was het maar waar! We willen nu een stuk van 38.000 vierkante meter - zeg maar zes voetbalvelden - opnieuw asfalteren. We moeten eerst de lampen uit de baan halen, zodat we daarna het oude asfalt kunnen verwijderen. En dat is het niet een gevalletje van ‘even’ eruit hakken. Dit gebeurt met speciale freesmachines. Je bent al drie dagen verder voordat het daadwerkelijke asfalteren begint.

 

 

 

 

 

 

 

 

Met je camera het riool in

Om verwarring te voorkomen: baanonderhoud is meer dan alleen asfalteren. We werken daarnaast alle markeringen bij. Ook dat duurt al drie dagen. Verder vervangen we ongeveer 150 lampen en onderzoeken we of de rioolleidingen voor de afwatering nog goed zijn. Dit doen we met speciale camera’s die het riool in kunnen. Zo kijken we of er scheuren in leidingen zitten en of deze dus aan vervanging toe zijn. Goede afwatering is essentieel. Anders kan de start- en landingsbaan verzakken of krijgen we plasvorming op de baan. Wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

We zijn er dus maar druk mee, dat onderhoud. Maar dan kunnen we ook weer drie jaar vooruit!