11
oktober
2018
|
15:39
Europe/Amsterdam

Vertrek 1 stijgt tot grote hoogtes

Wat doe je als vliegtuigen steeds groter worden, het aantal reizigers toeneemt en je ruimte tekort komt op Schiphol? Simpel: je gaat de lucht in om de ruimte die je hebt nog slimmer te benutten. Dat is precies de oplossing die we hebben bedacht voor Vertrekhal 1. Met een mezzanine creëren we een extra verdieping – formaatje voetbalveld – net als in de andere vertrekhallen. Vanaf 15 oktober ga je de eerste stukjes mezzanine in de Vertrekhal zien ontstaan. Vanaf 2020 ga je daar door de security als je op vakantie gaat naar een Schengenland.

Meer ruimte, snellere controles
Vertrekken in hal 1 betekent straks op de eerste verdieping je bagage inchecken en dan met de roltrap door naar de nieuwe tussenverdieping. Daar ga je door de security. Het scheiden van de incheckbalies en de securitychecks heeft verschillende voordelen. Zo hoef je voortaan niet meer door de drukte bij het incheckgebied als je alleen met handbagage reist. Je kunt direct door naar de tussenverdieping voor de securitycheck. Met maar liefst 35 lanes moet dat lekker opschieten. Verder breiden we Lounge 1 uit – het winkelgebied achter de security. Daar komt onder andere meer horeca en retail. Zo ga je straks nog relaxter en vrolijker aan boord.

Waarom de lucht in?
‘De lucht in’ vinden we natuurlijk nooit erg op Schiphol. Soms kunnen we gewoon niet anders. In het geval van Vertrekhal 1 zitten we ingeklemd tussen de start- en landingsbanen aan de achterzijde en een drukke weg aan de voorzijde. De oplossing om de hoogte in te gaan was dus logisch. Bijkomend effect: wie van mensen kijken houdt, zit goed op de mezzanine. Vanaf de tussenverdieping heb je straks een mooi uitzicht over de bedrijvigheid beneden je. Een ideale positie voor een weddenschapje ‘wie moet bijbetalen voor een te zware koffer’.

Zien wat we aan het doen zijn
Vanaf begin dit jaar maken we al ruimte voor de komst van de mezzanine. Vanaf nu gaan we ook daadwerkelijk over op de bouw van de tussenverdieping zelf. De komende tijd betekent dat flink wat werkzaamheden. We starten met de staalconstructie, terwijl duizenden reizigers dag in dag uit, af en aan blijven reizen via de hal. De grote werkzaamheden worden daarom vooral 's nachts uitgevoerd. Verder zijn we nog bezig met sloopwerk en het plaatsen van nieuwe trappen en liften. Op de bouwschotten in de vertrekhal kun je precies zien wat we waar aan het doen zijn.