31
juli
2017
|
16:26
Europe/Amsterdam

Uitspraak Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft onlangs uitspraak gedaan in een zaak tussen de Consumentenbond en Schiphol. De RCC stelt Schiphol op één punt na volledig in het gelijk.

Deze conclusie komt in zijn geheel niet terug in een vanochtend door De Telegraaf gepubliceerd artikel. Het artikel geeft daardoor een zeer selectieve en vertekende weergave van de uitspraak van de RCC, waardoor de suggestie kan ontstaan dat Schiphol reizigers zou misleiden.

Eerlijke voorlichting

De uitspraak van de RCC sterkt Schiphol in de overtuiging dat Schiphol en de winkeliers de reizigers eerlijk voorlichten. Alle reizigers winkelen op Schiphol tegen aantrekkelijke prijzen. Ondanks dat de regels voor reizigers naar bestemmingen binnen en buiten de EU anders zijn, zijn de prijzen op Schiphol overal gelijk. Dat betekent dat reizigers elke keer dat ze reizen, dezelfde voordelige prijzen hebben. Ongeacht of ze naar Madrid of Melbourne gaan. Ook is het voor transferpassagiers overzichtelijk, want die betalen op de hele luchthaven dezelfde prijs.

Taxfree prijzen

De RCC vindt dat Schiphol en de winkeliers op Schiphol op een deugdelijke manier de term 'taxfree prijzen' gebruiken en toelichten.

Overigens gebruikt Schiphol de term 'taxfree prijzen' alleen in een uitleg bij 'veel gestelde vragen' op de website en nooit in reclames of andere wervende uitingen. Dat doet Schiphol juist om eventuele misverstanden over de prijsstelling te voorkomen.

Laagste prijs

Er zijn producten op Schiphol waarbij ‘de laagste prijs garantie’ wordt afgegeven. Onderdeel daarvan is dat het verschil wordt terugbetaald, als de consument ergens anders het product tegen een lagere prijs ziet. Schiphol sluit daarbij de vergelijking met webwinkels uit, omdat die niet te vergelijken zijn met winkels. Deze twee voorwaarden zijn heel gangbaar bij ‘laagste prijs garanties'.

Echter, op de website www.seebuyflyhappyhour.nl was de verwijzing naar die algemene voorwaarden, door bijvoorbeeld een asterisk (*), onvoldoende duidelijk. De RCC adviseerde Schiphol dat aan te passen en dat hebben we direct na de zitting en vooruitlopend op de uitspraak gedaan.

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws