17
oktober
2017
|
13:11
Europe/Amsterdam

Schiphol test slimme passagiersbrug

Binnen een minuut een passagiersbrug aansluiten? Dat is straks geen toekomstmuziek meer. Schiphol en bruggenleverancier CIMC-TianDa hebben een contract getekend om een robotische passagiersbrug te ontwikkelen. Slimme ICT en sensoren vergemakkelijken het werk van de brug operator en verminderen de wachttijd van passagiers in het vliegtuig.

Op dit moment moet de brug operator de passagiersbrug handmatig positioneren. Schiphol heeft het afgelopen jaar samen met KLM en de bruggenleverancier een succesvolle proef gedaan in het automatisch aansluiten van de aviobrug. De operator voert het vliegtuigtype in en de brug vindt zelf zijn weg tot vlak voor de deur van het vliegtuig. Alleen het laatste stukje moet de operator nog volledig zelf doen met de joystick.

De volgende stap nu is het volledig automatisch aansluiten van de brug, zodat het naast eenvoudiger ook sneller verloopt. Nu duurt het aansluiten van een brug in 60% van de gevallen nog langer dan een minuut. Schiphol en partners gaan nu een nieuwe testfase in waarbij de brug zelf het toestel herkent op basis van de informatie in het vluchtinformatiesystem zodat ook het laatste stukje van de aansluiting automatisch gaat. Overigens moet er altijd een brug operator aanwezig zijn voor de bediening en om toezicht te houden.

Deze innovatie is uniek in de wereld en betekent goed nieuws voor de airlines en afhandelaren. Het kan in de toekomst bijdragen aan een snelle omdraaitijd van het vliegtuig en daarbij telt elke minuut. Ook voor passagiers is het een verbetering, want zij kunnen eerder het toestel verlaten. Als alles volgens planning verloopt verwacht de luchthaven in 2019 een primeur te hebben met de eerste robotische passagiersbrug.