15
februari
2018
|
11:05
Europe/Amsterdam

Schiphol sleept twee prestigieuze awards in de wacht

Amsterdam Airport Schiphol is tijdens het jaarlijkse Global Traveler Tested Reader Survey twee keer in de prijzen gevallen. Lezers van het prestigieuze Amerikaanse reismagazine Global Traveler kroonden de nationale luchthaven tot winnaar in de categorieën ‘Best Shopping Airport’ en ‘Best Duty-Free Shopping in Europe’.

Directeur Consumer Products & Services Tanja Dik: ‘Schiphol is samen met haar business partners altijd op zoek naar hoe we onze passagier warm kunnen verwelkomen en op de beste manier kunnen bedienen. Nieuwe concepten op een unieke en magische plek: exclusieve producten, luxe merken en een duidelijke Nederlandse signatuur. Van souvenirs tot sieraden, van de laatste trends in fashion tot een breed scala aan internationale merken. Met meer dan 100 winkels biedt Schiphol een wereld vol inspiratie en verrassen we de passagier. We experimenteren met nieuwe formules. Onze compleet vernieuwde Lounge 2 en onlangs heropende Holland Boulevard zijn hier een mooi voorbeeld van. Hiermee spelen we in op de veranderende wensen en behoeften van reizigers en geven we hen een herinnering aan Nederland mee. Dat het wordt gezien en gewaardeerd door reizigers, en zich dat vertaalt naar de twee gewonnen prijzen - dat is natuurlijk prachtig. Ik wil dan ook al onze business partners en hun medewerkers danken voor hun bijdrage.’

De luchthaven merkt dat er sprake is van een sterke verandering van het consumentengedrag. Tanja Dik: ‘De consument van vandaag vraagt om een naadloze omnichannel winkelbeleving: communicatie via een eigen gekozen kanaal op een persoonlijk voorkeursmoment en een relevant productaanbod met het liefst gepersonaliseerde aanbevelingen. Zeker op het gebied van retail ligt de verwachting hoog. Onze retailers spelen hier, samen met ons, zo innovatief mogelijk op in met nieuwe concepten en met een totaalervaring. Een leuk voorbeeld is onze samenwerking met Made.com. Made.com heeft met haar meubels mini-showrooms ingericht op Schiphol en bereikt daarmee een groot internationaal publiek. De meubels zijn via de website, ook vanaf de luchthaven, te koop.’

Tanja Dik wijst er op dat Schiphol goed kijkt naar de specifieke behoeften van al haar reizigers. ‘We hebben begin dit jaar bijvoorbeeld AliPay geïntroduceerd. Met deze populaire Chinese manier van mobiel betalen, hopen we de beleving voor onze Chinese passagiers op Schiphol verder te optimaliseren.’

Aan de ontwikkeling van Schiphol ligt een uitgesproken visie ten grondslag. Tanja Dik: ‘Het is eigenlijk een moderne stad waarbij het verblijf kort en prettig moet zijn. Op Schiphol is een grote diversiteit aan winkels te vinden, maar ook bijvoorbeeld kinderspeelplaatsen, hotels en een bibliotheek. Het is eigenlijk een luchtvaartstad waar iedereen welkom is, maar niemand woont.’