22
februari
2023
|
07:59
Europe/Amsterdam

Schiphol en Axxicom Airport Caddy testen zelfrijdende rolstoelen

Amsterdam Airport Schiphol en Axxicom Airport Caddy testen deze week zelfrijdende rolstoelen op de luchthaven. De rolstoelen met Smart technologie van WHILL Autonomous Mobility worden al succesvol ingezet op grote luchthavens zoals Tokio International Airport in Japan. De dienstverlening draagt bij aan de doelstelling van Schiphol om het reizen voor mensen met verminderde mobiliteit zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Schiphol en Axxicom verwachten dat de rolstoelen in de toekomst een bijdrage kunnen leveren aan een verbeterde klanttevredenheid. Tijdens de pilot wordt een aantal reizigers met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. De innovatieve rolstoelen ondersteunen daarmee de huidige passagiersassistenten, waardoor zij efficiënter ingezet kunnen worden.

Wij willen alle reizigers een fijne reiservaring bieden op Schiphol. Daarom testen we deze innovatie. Met de zelfrijdende rolstoelen verkennen we hoe reizigers met verminderde mobiliteit zelfstandig en veilig hun weg kunnen vinden op de luchthaven. Daarmee spelen we in op de behoefte van deze doelgroep om onafhankelijk te kunnen reizen. We zijn benieuwd naar hun ervaringen tijdens deze pilot.

Patricia Vitalis, directeur Airport Operations & Aviation Partnerships bij Amsterdam Airport Schiphol

De zelfrijdende rolstoelen zijn een uitkomst voor oudere reizigers of mensen die door medische redenen geen lange afstanden kunnen afleggen. Maar ook voor passagiers die zich zorgen maken of ze de weg wel vinden. Deze reizigers helpen we nu al met onze passagiersassistenten. We verwachten dat deze innovatieve oplossing bijdraagt aan een toekomstbestendige dienstverlening van onze organisatie.

Vincent Kas, Managing Director van Axxicom Airport Caddy

Rolstoel rijdt zelf terug na aankomst bestemming 

De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger op het service scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de passagier (indien mogelijk) uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, waar nieuwe reizigers gebruik kunnen maken van de rolstoelen.   
 

Zelfstandig de weg vinden op Schiphol 

Op Schiphol wordt assistentie aangeboden aan reizigers die moeite hebben om zich zelfstandig op de luchthaven voort te bewegen. Uit onderzoek van IATA blijkt dat verzoeken voor assistentie niet alleen komen van passagiers die een fysieke aandoening hebben, maar ook van oudere passagiers die zich zorgen maken of ze de weg kunnen vinden op een groot vliegveld, of passagiers die het Engels of Nederlands niet goed beheersen en daardoor moeite hebben met hulp vragen. Met de zelfrijdende rolstoelen spelen Schiphol en Axxicom in op de behoefte van reizigers.  
 

De pilot duurt één week. Na evaluatie wordt besloten of de WHILL Autonomous Mobility Service een vaste plaats op Schiphol krijgt.