06
juli
2018
|
13:57
Europe/Amsterdam

Rubber van de (Kaag)baan

Je hebt het misschien wel gemerkt boven je hoofd: de Kaagbaan was vorige week in onderhoud. Dat betekende dat vliegtuigen via andere start- en landingsbanen en dus via andere routes van en naar Schiphol vlogen. Vanochtend rond 6:00 uur is de baan weer geopend, maar waarom was dit onderhoud nodig?

Klein onderhoud

Eens in de ongeveer zeven jaar gaan landingsbanen buiten dienst voor groot onderhoud. We hebben het dan soms over tien weken achter elkaar. Tijdens die weken vernieuwen we grote stukken asfalt en zelfs hele systemen. Maar net zoals met je huis, hebben we ook weleens te maken met klein onderhoud. In ons geval geen lekkende kraan, of kozijnen die een likje verf kunnen gebruiken, maar ‘remsporen’ van vliegtuigwielen en baanlampen die verwisseld moeten worden. Over een lengte van ruim 3450 meter. Het is veiliger om dat werk te doen, wanneer de baan helemaal dicht is. Daarom is de Kaagbaan een week lang gesloten geweest.

Remsporen

Wat we hebben gedaan? We hebben de Kaagbaan ontdaan van ‘remsporen’: de zwarte strepen die je misschien weleens gezien hebt vanuit het vliegtuig. Deze zwarte strepen bestaan uit rubber van vliegtuigbanden, die achterblijft na het landen en remmen. Hoe meer rubber er op de baan zit, hoe gladder de baan wordt. En hoe gladder de baan, hoe minder grip een vliegtuig heeft, met name bij harde wind en regen. Voor de veiligheid worden de landingsbanen daarom regelmatig gereinigd. Vorige week was de Kaagbaan weer aan de beurt.

6.500 kilo rubber reinigen

En dat rubber reinigen is geen kinderachtig werkje. Landingsbanen zijn grover dan de wegen die wij gewend zijn voor onze auto’s. Als een vliegtuig landt op een nieuwe laag asfalt, blijft er zo’n tien kilo (!!) rubber achter op de baan. Naarmate de baan meer gebruikt is, wordt dat minder: gemiddeld nog zo’n vier tot zes kilo per landing. In totaal hebben we in de afgelopen week 6500 kilo rubber verwijderd. Hoe? Door het rubber van de baan te spuiten en al het losgespoten materiaal weer op te zuigen.

What else?

Naast het reinigen van het rubber, is er vorige week nog veel meer klein onderhoud gepleegd. Scheurtjes in het asfalt zijn gerepareerd, de goten langs de baan zijn gereinigd en ook de markeringen op het asfalt hebben een vers likje verf gekregen. Verder is ook alle verlichting ‘doorgemeten’. Daarbij checken we of de lichtopbrengst van alle lampen nog voldoende is. Waar dat niet het geval was, zijn lampen vervangen.

Met andere woorden: de Kaagbaan kan er weer een poosje tegenaan!

 

Benieuwd hoe dat aan de 'vliegtuigkant' gaat met al die banden? Bekijk dan ook eens dit filmpje: