17
februari
2019
|
11:19
Europe/Amsterdam

Op de automatische piloot

Samenvatting

Iedereen die wel eens de cockpit van een vliegtuig heeft gezien zal onder de indruk zijn geweest van de hoeveelheid knoppen, schuifjes, metertjes en hendeltjes. Maar zijn die eigenlijk allemaal wel nodig omdat de meeste vluchten grotendeels door de automatische piloot worden uitgevoerd? En wat doet de piloot (van vlees en bloed) als zijn automatische collega het overneemt?

Handmatig versus automatisch
De piloot hoeft zich in ieder geval niet te vervelen. Sowieso worden de start en ook vrijwel alle landingen handmatig uitgevoerd. Ook is de automatische piloot niet zo automatisch als je misschien zou denken. Want de automatische piloot kan weinig zonder input. Alleen een begin- en eindbestemming invoeren, zoals bij je navigatie in de auto, is niet genoeg. De piloot voert daarom alle benodigde gegevens uit het vluchtplan in, zoals de vliegroute, beoogde vlieghoogte en informatie over windrichting en windsnelheid. Op basis hiervan kan de automatische piloot onder andere berekenen welke koers, hoogte en snelheid moeten worden aangehouden.

Zo veilig en efficiënt mogelijk vliegen
Best nog wat werk dus, zo’n automatische piloot op weg helpen. Maar, zodra het toestel is opgestegen kan de automatische piloot het overnemen. Deze zorgt ervoor dat er veilig en efficiënt verder gevlogen kan worden. Zeker op lange vluchten is het een handig hulpmiddel, net een soort cruise control op de snelweg

Op blijven letten
Kan de piloot dan achteroverleunen en een krantje te lezen of lekker bijkletsen met zijn copiloot? Zeker niet. Want er is gedurende de vlucht genoeg te doen. Zoals contact houden met Air Traffic Control. Zij geven updates over zaken als weersomstandigheden en ander vliegverkeer waardoor het kan zijn dat er moet worden afgeweken van de route uit het vluchtplan. De automatische piloot moet dan bijgewerkt worden zodat hij de aangepaste route kan volgen. Tijdens de vlucht checkt de piloot verder regelmatig of alle apparatuur nog wel doet wat het zou moeten doen. En of wat er geregistreerd wordt door de instrumenten wel klopt met de werkelijkheid

Routine houden
Als het nodig is zal de piloot ingrijpen en het toestel weer handmatig besturen. Sowieso zijn er omstandigheden waar de automatische piloot niet goed mee om kan gaan. Zoals harde wind van meerdere kanten. En ook niet geheel onbelangrijk, piloten blijven hoe dan ook regelmatig op de hand vliegen, zodat ze de routine erin houden.