31
oktober
2018
|
14:41
Europe/Amsterdam

Nieuwe haventarieven Schiphol stimuleren stillere en schonere vliegtuigen

Schiphol stimuleert via haar haventarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Het wordt voor luchtvaartmaatschappijen financieel aantrekkelijker stillere en schonere vliegtuigen in te zetten en onaantrekkelijker om gebruik te maken van lawaaiige vliegtuigen. Dat is onderdeel van de nieuwe haventarieven die Schiphol vandaag heeft vastgesteld voor de periode 1 april 2019 tot en met 31 maart 2022. De tarieven voor luchtvaartmaatschappijen stijgen de komende drie jaar met gemiddeld 7,9%. Schiphol verwacht in vergelijking met andere hubs een gebalanceerde prijs-kwaliteit te behouden.

Met de nieuwe tarieven betalen luchtvaartmaatschappijen in 2021 voor de meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen 180% van het basistarief van de start- en landingsgelden. Voor de meest stille en schone vliegtuigen betalen zij 45% van het basistarief. Tot aan 2021 veranderen de tarieven gefaseerd. Het basistarief is gebaseerd op aankomst of vertrek overdag en op afhandeling aan een passagiersbrug. In de nacht zijn de tarieven hoger. Het stimuleren van stillere en schonere vliegtuigen is onderdeel van het 'actieplan ‘slim en duurzaam'.

Categorie Type vliegtuig (voorbeeld)
S1 - meest lawaaiig en vervuilend B742, MD83
S2 A300, A330, B763, B744
S3 - basistarief A320, B738, B764, B773, E170/190
S4 A319, B752, B772
S5 DH8D, E145
S6 A321NEO, B738MAX, B748, A220
S7 – meest stil en schoon A320NEO, A359, A388, B787

Investeringen in ruimte, kwaliteit en innovatie
Naast het start- en landingstarief brengt Schiphol middels haventarieven ook security en passagiersservices in rekening. De aankomende jaren stijgen de kosten voor deze diensten, met name door investeringen in ruimte, kwaliteit en innovatie. Schiphol investeert bijvoorbeeld in een nieuwe pier en terminal. Met de nieuwe pier en terminal verbetert Schiphol de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en reizigers.

Dat doet Schiphol ook door de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. Schiphol gaat de bestaande ruimte verbouwen, vernieuwen en uitbreiden. In Vertrek 1 komt een tussenverdieping die zorgt voor meer ruimte voor security, check-in en wachtgebieden. Ook in de achterliggende Lounge breiden we uit, passen we routes aan en vergroten we het aanbod aan voorzieningen.

Verder richt Schiphol meerdere pieren opnieuw in om reizigers meer comfort te bieden. De pieren D, E, F en G worden opnieuw ingericht met gevarieerde zit- en werkplekken, modern sanitair en meer horeca en winkels. Ook investeert Schiphol in innovaties zoals ‘seamless flow’. Het doel daarvan is dat reizigers de grenspassage passeren door middel van biometrie.

Gemiddelde ontwikkeling tarieven Schiphol

Jaar daling/stijging
2013 + 0,5%
2014 + 0,4%
2015 - 6,8%
2016 - 11,6%
2017 - 7,1%
2018 + 5,4%
2019 + 10,7%
2020 + 8,7%
2021 + 4,2%

Nieuwe regelgeving
Nieuwe regelgeving schrijft voor dat Schiphol de havengelden vanaf nu voor drie jaar vaststelt. Eerder gebeurde dit jaarlijks. Onderdeel hiervan is dat Schiphol eerder teveel of te weinig in rekening gebrachte havengelden nu over drie jaar verrekent in plaats van over een jaar. Voor 2019 betekent dit dat de verrekening van 2017 een minder dempend effect heeft op de stijging van de tarieven als met de oude systematiek het geval zou zijn geweest.

Haventarieven zijn kostendekkend
De vaststelling van de haventarieven is wettelijk gereguleerd. De tarieven dekken de kosten die Schiphol maakt voor de faciliteiten waar luchtvaartmaatschappijen gebruik van maken. Schiphol stelt de havengelden vast na consultatie met alle luchtvaartmaatschappijen die van en naar Schiphol vliegen.

Lees meer