29
januari
2019
|
17:36
Europe/Amsterdam

Moet je een vliegtuigraam ook krabben?

Samenvatting

Je weet dat het kan gebeuren, maar toch is het iedere ochtend weer een onaangename verrassing als je bij je auto aankomt. Bevroren ramen! Dat wordt krabben… Maar hoe gaat dat eigenlijk met vliegtuigen, als ze na een nacht in de kou moeten vertrekken?

Krabbende piloten
Heb je ooit een piloot met een krabber gezien? Voor de auto misschien, maar voor het vliegtuig heeft hij of zij ‘m niet nodig! Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.

Winter-behandeling
Toch ondergaat een vliegtuig in de vrieskou wel een hele ‘behandeling, voordat het mag vertrekken. Bij nat en koud weer, wordt iedere vorm van een winters laagje (ijs, sneeuw, hagel, ijzel, aanvriezende mist, etc.) van het vliegtuig af ‘gespoten’ met een mengsel van glycol en warm water van zo’n 75°. Het ijs smelt en de glycol zorgt ervoor dat het vliegtuig niet meteen weer bevriest, zodat het vliegtuig veilig op kan stijgen. Eenmaal in de lucht wordt er warme lucht van de motoren tegen de vleugels geblazen, om ijsvorming te voorkomen.

Niet krabben, maar spuiten geblazen dus! En die stoere de-icing collega’s trotseren maar mooi de kou, speciaal om jou veilig op weg te helpen.