09
januari
2015
|
15:00
Europe/Amsterdam

Jury ontving 100 ondernemersplannen

Finalisten Schiphol Go Multinational bekend

Je bedrijf een vliegende start in het buitenland geven op één van de 317 bestemmingen die je vanaf Schiphol kunt bereiken: voor honderd ambitieuze ondernemers was die kans de reden hun businessplan in te sturen naar Schiphol Go Multinational. Uit de inzendingen zijn door een deskundige jury vijf finalisten kozen. Zij mogen begin februari hun plannen presenteren en de winnaar mag straks op kosten van Schiphol zijn of haar onderneming een maand lang uitbouwen op een zakelijke bestemming naar keuze.

Maarten de Groof, Executive Vice President & CCO van Schiphol Group en juryvoorzitter van Schiphol Go Multinational, was verrast over het aantal, de diversiteit en de kwaliteit van de inzendingen: "Met Schiphol Go Multinational willen we het grote netwerk van zakelijke bestemmingen nog nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Naar mijn mening is dat gezien het aantal en de kwaliteit van de inzendingen, gelukt. We hebben veel verrassende en leuke businessplannen ontvangen. Het kiezen van de vijf finalisten was dan ook een hele opgave."

De Groof constateert dat de meeste inzenders echt een bestemming hebben uitgezocht die hun bedrijf-in-het-buitenland de grootste kans van slagen geeft: "De Verenigde Staten werd als regio het meest gekozen, vooral San Francisco en New York zijn favoriet. Niet verwonderlijk omdat juist die steden veel kansen bieden aan ambitieuze starters. Ook Londen, Berlijn en Hong Kong waren populaire bestemmingen onder de inzendingen."

Veel diversiteit

De inzendingen varieerden van creatieve sectoren als mode, kunst, architectuur en design tot ontwikkelaars van apps en industriële producten tot dienstverlening op het gebied van e-commerce, social media en e-learning. De uiteindelijke winnaar krijgt overigens niet alleen een maand een pop-up office in het businesscentrum van de gekozen bestemming. Ook vlucht en verblijf worden verzorgd en hij of zij krijgt de beschikking over een lokale assistent én er is budget om de dienst of het product lokaal te promoten.

De vijf finalisten

Dit zijn de vijf ondernemers in willekeurige volgorde die op 4 februari hun plannen aan de jury mogen presenteren:

Brechtje Spreeuwers van MLA+ (gevestigd in Rotterdam). Zij reist voor MLA+, haar bureau voor architectuur, planning en consultancy, al regelmatig naar HongKong voor supervisie van projecten en om nieuwe opdrachtgevers te ontmoeten. Ze ziet een 'pop-up kantoor' als een volgende logische stap.

Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely (gevestigd in Amsterdam) wil de Amerikanen kennis laten maken met zijn in Nederland al succesvolle fair trade product. Vanaf deze maand is New Seasons Market in Portland de eerste klant. Een pop-up office zou hierbij helpen.

Tarique Arsiwalla van Protix (gevestigd in Dongen) weet zeker dat in Santiago de Chili grote kansen liggen voor zijn revolutionaire en duurzame product Protix: voer voor kweekvissen. De lokale wetgeving in Chili is dusdanig dat Protix direct aan de slag kan. De eerste contacten liggen er al.

Arnoud Aalbersberg van Tropicare (gevestigd in Almere) wil in Boston een kantoorhub openen om zijn Care Plus Tick Test te introduceren. Het is een zeer nauwkeurige sneltest om te zien of een teek besmet is met de borrelia-bacterie (ziekte van Lyme). Lyme is een dorp in Connecticut, USA. Tropicare wil de VS veroveren met deze testen en beginnen bij de bron.

Titus Darley van Spectrum Design (gevestigd in Eindhoven) wil graag de groeiende Amerikaanse vraag naar Nederlands designmeubilair vorm geven. In New York wil hij afspraken maken met architecten, meubelwinkels, galeries en agenten.

De jury

De finalisten presenteren op woensdag 4 februari op Schiphol hun businessplannen aan de jury. De plannen worden naast Maarten de Groof beoordeeld door Daan Roosegaarde (kunstenaar, pionier, ondernemer), Harm Kreulen (directeur KLM Nederland), Steinar Henskes (CEO Bird Control Group) en Mark de Lange (Founder en CEO Ace & Tate).