01
mei
2018
|
18:19
Europe/Amsterdam

Ik mis mijn koffer! Wat nu?

Je gaat op vakantie en neemt mee: een koffer vol mooie kleren, toiletspullen, schoenen, etc. Maar bij aankomst op je bestemming kom je tot de vervelende ontdekking dat je bagage de overtocht niet heeft gehaald. Wat nu?


Hoe werkt het?
Terwijl jij via security en de lounges naar je gate gaat, is het onder je voeten - in de bagagekelder - een drukte van belang. Iedere dag worden daar zo'n 130.000 koffers van en naar de vliegtuigen gebracht. Dat wordt gedaan door circa 2.000 collega's van bagageafhandelaren; de bedrijven die luchtvaartmaatschappijen inhuren om hun bagageprocessen te organiseren. Zodra bagage - om wat voor reden dan ook - niet op tijd in het vliegtuig is geladen, slaat de afhandelaar je bagage op. Ze kijken vervolgens met de luchtvaartmaatschappij op welke eerstvolgende vlucht richting jouw bestemming er ruimte is voor je koffer. Dat kan heel snel zijn, maar soms kan dat helaas ook even duren. Zeker als er meer koffers zijn achter gebleven. Dat is een hele logistiek!


Wat kun jij doen?
Ontdek je op de luchthaven van bestemming dat je koffer is achtergebleven? Ga dan op zoek naar de bagage-balie daar en maak melding dat je koffer niet is meegekomen. Vaak krijg je bij deze balies een formulier die je in moet vullen, waarbij je ook het adres van je verblijfplaats opgeeft. De koffers worden naar dit adres gestuurd zodra ze op je bestemming zijn. Het enige wat je vervolgens kunt doen is wachten. Heb je vragen? Dan kun je contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij. Op Schiphol.nl vind je alle contactgegevens. Per luchtvaartmaatschappij staat ook vermeld wie de bagage-afhandelaar is, inclusief telefoonnummers. En maak je kosten tijdens de afwezigheid van je koffer? Ook daarvoor kun je terecht bij je airline. Schiphol faciliteert de achterliggende systemen, maar als klant van de luchtvaartmaatschappij zijn zij jouw eerste aanspreekpunt!