16
november
2017
|
14:28
Europe/Amsterdam

Go Pier!

Dit bericht gaat niet over onze pieren. Maar over een andere Pier. CEO Pier Eringa van ProRail is gisteren benoemd tot president van de European Infra Managers. In die rol wil hij zich inzetten voor eenvoudiger, duurzamer en goedkoper internationaal vervoer per spoor. “Voor korte trajecten zou binnen Europa geen vliegtuig meer moeten opstijgen,” zegt hij. En dat zijn we grotendeels met hem eens!

Voor korte afstanden kán de trein een goed alternatief zijn. Zeker als het snelle, comfortabele en hoogfrequente treinverbindingen zijn. CEO Jos Nijhuis van Schiphol: “Vanaf Schiphol liggen 26 bestemmingen hemelsbreed binnen 500 kilometer. In potentie ideaal voor een treinreis, maar op dit moment levert dat voor veel reizigers nog teveel tijdverlies op ten opzichte van het vliegtuig.”

Extra OV tussen Amsterdam en Schiphol
Het aantal internationale treinverbindingen op Schiphol is op dit moment nog veel te beperkt. Gelukkig gaf het vorige kabinet al aan bereid te zijn 250 miljoen euro in het station te investeren en werken we samen met de regio aan een nieuwe OV-knoop. Want Schiphol is niet alleen een hub voor vliegverkeer, maar ook voor het openbaar vervoer. Tegelijkertijd moeten we verder denken. Schiphol pleit al jaren voor een extra hoogwaardige OV-verbinding tussen Amsterdam en de luchthaven, bijvoorbeeld door een aftakking van de Noord-Zuidlijn. Hiermee heb je niet alleen een alternatief voor de tunnel en de sprinter, maar kun je ook ruimte creëren voor internationaal treinverkeer.

Samenwerking trein en vliegtuig
Dat vereist grote investeringen en het nieuwe kabinet gaat dit onderzoeken. "Als we dit in Nederland voor elkaar krijgen, dan gaan trein en vliegtuig steeds beter samenwerken en wordt Schiphol een plek waar reizigers ook overstappen op de trein in plaats van op het volgende vliegtuig,” zegt Nijhuis. “Dat draagt bij aan de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteit. Wij zien een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart dan ook niet alleen als een ontwikkeling in de lucht, maar nadrukkelijk ook als een ontwikkeling op of onder de grond."