08
augustus
2017
|
15:40
Europe/Amsterdam

Eerste hulp bij ongelukken

Schiphol is net een grote stad. Er zijn winkels, restaurants, kantoren, hotels, politie en zelfs een apotheek. Er is altijd wat te beleven voor reizigers, medewerkers en bezoekers. En waar veel mensen samenkomen, zijn er ook altijd mensen die zich niet zo lekker voelen, een ongelukje hebben gehad of zich bezeren. Om ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk de benodigde hulp krijgen, hebben we een hele medische organisatie. Net als in een echte stad!

Door: Nadine, Floormanager.

Eerste oren en ogen

Omdat wij als Floormanagers altijd in de terminal aanwezig zijn, hebben we een belangrijke rol in die (medische) dienstverlening. Als bedrijfshulpverleners (BHV-ers) zijn wij de eersten die bij een incident ter plaatse zijn om eerste hulp te verlenen. Is er professionele hulpverlening nodig? Dan hebben wij ook contact met de ambulancedienst om hen voor te bereiden op de situatie ter plaatse.

Altijd en overal eerste hulp

Ik durf te stellen dat wanneer je door de terminal loopt, er altijd binnen drie minuten wel een BHV-er ter plaatse is. Er werken honderden mensen ‘op de vloer’ met een BHV-diploma: floormanagers, securitymedewerkers, de technische dienst, maar ook de Koninklijke Marechaussee verleent natuurlijk eerste hulp. Daarbij zijn ook de benodigde spullen altijd en overal voorhanden. Er hangen 135 AED’s op de luchthaven, we hebben 200 BHV-kasten met EHBO-spullen en acht voorraadkasten vol schone kleding.

‘Is er een dokter in de zaal?’

Ook de professionele hulpverlening is op de luchthaven zelf geregeld. We hebben een ambulancedienst, die vlakbij de terminal is gestationeerd. Binnen vijf tot tien minuten zijn zij ter plaatse om de taken van de BHV-er over te nemen. Is er na de eerst verleende hulp nog verdere medische hulpverlening nodig? Dan neemt de ambulance de persoon in kwestie mee naar het ziekenhuis, óf (in minder dringende gevallen) brengen we hem of haar naar de Airport Medical Services, in Vertrekhal 2. Hier werken huisartsen en zelfs een tandarts om passagiers te helpen met hun medische problemen.

Hard nodig

Dat die diensten nodig zijn op een plek als Schiphol, blijkt wel uit de cijfers. Jaarlijks rukt de ambulancedienst hier zo’n 2.000 keer uit, met name naar de terminal. Daarbij komt dat we op een drukke zomerdag wel 20 keer per dag opgeroepen kunnen worden als BHV-er. Niet iedere oproep is even ‘ernstig’. Gelukkig maar. Maar wat er ook gebeurt, wij hebben één doel: iedereen zo goed mogelijk helpen en – waar kan – hen verder helpen met hun reis.

Contactinformatie
Schiphol Group Mediarelaties
Tеl: +31 (0) 20 - 601 26 73
Email:

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws