04
september
2017
|
14:34
Europe/Amsterdam

Color-blocking op Schiphol

Als je al taxiënd door je vliegtuigraampje kijkt, dan is het je misschien al eens opgevallen dat er heel veel rood-wit gekleurd is rond de taxi- en landingsbanen. Leuk, wat color-blocking op de luchthaven! Maar heeft het ook een functie?


Rood-wit, afbreekbaar én verlicht
Jazeker! Net als bij rood-wit afzetlint, worden de kleuren gebruikt als markering. Het zijn de kleuren die piloten waarschuwen voor alle obstakels – zoals bijvoorbeeld antennes – die binnen een straal van 150 meter langs de landings- en taxibanen staan (de zogenaamde ‘strip’). Bovendien moeten alle obstakels binnen deze strip afbreekbaar zijn. Mocht een vliegtuig onverhoopt op de strip terecht komen, dan botst het toestel niet tegen vaste voorwerpen.


Buiten de denkbeeldige kom
Maar ook binnen drie kilometer naast de landingsbanen kun je nog rood-witte obstakels tegenkomen. Stel je eens een onzichtbare soepkom voor. Die kom is 6 kilometer breed en staat op de landingsbaan. De randen zijn 45 meter hoog. Alle obstakels die binnen deze onzichtbare kom vallen moeten óók rood-wit zijn. Dus staat een bouwkraan op 2,5 kilometer afstand en is ‘ie 45 meter hoog? Dan moet het gedeelte dat boven de ‘kom’ uitsteekt ook rood-wit zijn.


Strepen of blokken?
En niet alleen de kleur is van belang, maar ook het ‘patroon’ dat het obstakel heeft. Er zijn twee opties: geblokt of gestreept. Is een obstakel zeven keer breder dan dat ‘ie hoog is? Dan krijgt ‘ie strepen. Is dit niet het geval? Dan worden het blokken. Dit bedenken we overigens niet zelf. Het zijn richtlijnen die alle luchthavens in Europa en de wereld gelden!


Nog een likje verf dan maar?