22
maart
2019
|
10:35
Europe/Amsterdam

Baanonderhoud: een baan op zich

Samenvatting

Baanonderhoud is op Schiphol geen ‘van 9 tot 5’ job. Zo’n honderd mensen zorgen het hele jaar door dag en nacht dat de start- en landingsbanen altijd tiptop in orde zijn en klaar voor gebruik. De komende weken zijn we er drukker mee dan normaal en zetten we nog meer mensen in. Van 10 maart tot en met 21 april werken zeker 200 mensen in verschillende ploegen 24 uur per dag aan het groot onderhoud van de Zwanenburgbaan en is de baan afgesloten voor vliegverkeer.

Check, check, dubbelcheck
Piloten moeten ervan op aan kunnen dat ze altijd veilig kunnen starten of landen. Daar zijn een groot aantal internationale regels en voorschriften voor, waaraan een luchthaven aan moet voldoen. Deze regels gaan bijvoorbeeld over de intensiteit van de lampen op de banen, welke belijning noodzakelijk is en de kleur daarvan. We houden 24/7 in de gaten of de banen in orde zijn. Een team van collega’s inspecteert het hele jaar door de banen en rijbanen. Is het asfalt stroef genoeg? Zitten er geen scheurtjes in? Heeft het gras de juiste lengte? En ga zo maar door.

“Huishoudelijke klusjes”
De klussen die snel geklaard zijn, denk aan grasmaaien of lampen verwisselen, worden direct ‘s nachts uitgevoerd. In de nacht zijn de meeste banen immers meerdere uren buiten gebruik. Er is ook onderhoud waar langer de tijd voor nodig is. Hiervoor gaat een baan elk jaar een week dicht. Dan wordt alles in één keer uitgevoerd, dit noemen we klein onderhoud. Na ongeveer zeven jaar moet een baan grondig onder handen worden genomen en voeren we in een aantal weken groot onderhoud uit.

Groot onderhoud
Momenteel is er groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Rond de 200 collega’s werken komende weken dag en nacht in ploegen aan de 3300 meter lange baan. En daar komt veel bij kijken. De start- en landingsbanen moeten namelijk sterk genoeg zijn om de grootste vliegtuigen, zoals de Airbus A380, te kunnen dragen. Tijdens het baanonderhoud moeten we ruim 170.000 vierkante meter asfalteren. Dat zijn maar liefst 34 voetbalvelden! Haal de witte reflecterende verf er maar bij, want we verven ruim 15 kilometer lijnen op het nieuwe asfalt. Naast de belijning schilderen we ook nog 3.000 vierkante meter aan cijfers en letters op de baan, zodat de baan herkenbaar is vanuit de lucht. Omdat de baan ook in het donker goed zichtbaar moet zijn, vervangen we de verlichting en bekabeling. Daarbij plaatsen we zeker 1.276 ledlampen en vervangen we ruim 100 kilometer aan kabels.

Afwijkend baangebruik
Een afgesloten baan betekent extra overlast voor een deel van onze buren, doordat vliegtuigen andere routes van en naar Schiphol volgen. Per dag gebruiken zo’n 200 vliegtuigen die normaal gebruik zouden maken van de Zwanenburgbaan, afhankelijk van het weer, vaker de vliegroutes van de Buitenveldertbaan. In uitzonderlijke gevallen kan in de nachtelijke uren de Aalsmeerbaan ingezet worden. We doen er daarom alles aan om het onderhoud zo snel mogelijk af te ronden. Ben je één van onze buren dan kan het goed zijn dat je onlangs een brief van ons hebt ontvangen, om je hierover te informeren.

Wil je per e-mail op de hoogte blijven van baanonderhoud en afwijkend baangebruik? De laatste ontwikkelingen en activiteiten rond Schiphol volgen? Meld je dan aan voor onze e-mailnotificatie.