27
september
2019
|
15:24
Europe/Amsterdam

Aalsmeerbaan twee weken buiten gebruik voor gepland onderhoud

Schiphol voert tussen zondagavond 29 september en zondagavond 13 oktober geplande onderhoudswerkzaamheden uit aan de Aalsmeerbaan. Tijdens deze werkzaamheden is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer en volgen de vliegtuigen andere routes van en naar Schiphol. Om deze periode niet langer dan strikt noodzakelijk te laten duren, voert Schiphol gelijktijdig verschillende werkzaamheden aan baan, rijbanen, markering en verlichting uit.

Aangepast baangebruik tijdens de werkzaamheden
Door buitengebruikstelling van de Aalsmeerbaan wordt het vliegverkeer dat normaal gebruik maakt van deze baan tijdens de werkzaamheden afgehandeld op de Buitenveldertbaan, Zwanenburgbaan of Schiphol-Oostbaan. Welke start- en landingsbaan wordt ingezet is sterk afhankelijk van de windrichting. Het baangebruik zal in de nacht niet afwijken door het onderhoud aan de Aalsmeerbaan.

Werkzaamheden
Tijdens het reguliere onderhoud aan de Aalsmeerbaan vernieuwt Schiphol waar nodig het asfalt en de baanmarkeringen. Er wordt onder andere rubber van de baan verwijderd. Vliegtuigbanden laten bij elke landing een klein beetje rubber achter op de baan. Dat gaat in het asfalt zitten, waardoor het minder stroef wordt. Na een paar duizend landingen wordt het tijd om het rubber te verwijderen. Tijdens het onderhoud worden de lampen van de Aalsmeerbaan gewassen en indien nodig worden lampen vervangen.

Het asfalt van de rijbaan naar de Aalsmeerbaan wordt vervangen, net als de rijbaanverlichting en afwateringsgoten. Schiphol voert de werkzaamheden uit in samenwerking met Heijmans. Medewerkers werken in verschillende ploegen 24 uur per dag om te zorgen dat de Aalsmeerbaan niet langer dan strikt noodzakelijk buiten gebruik is.

Naast het regulier onderhoud aan de Aalsmeerbaan vindt er tot en met woensdag 16 oktober aanvullend onderhoud plaats aan een rijbaan naar de Aalsmeerbaan. De verwachting is dat deze werkzaamheden geen versterkend effect hebben op het baangebruik.

Bewoners met vragen
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. Dat is het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan via telefoonnummer 020-6015555 of het raadplegen van de website. BAS stuurt ook een mail met informatie over de werkzaamheden aan alle bewoners die eerder hebben laten op de hoogte te willen blijven. Onder invloed van het weer en operationele verstoringen kan de planning veranderen.