01
juli
2016
|
14:15
Europe/Amsterdam

Schiphol Lounge 2: ‘niet één, maar zeven werelden gaan voor u open’

Luchthaven investeert in kwaliteit, reiscomfort én een extra glimlach

Schiphol opent Lounge 2. Met de komst van de compleet vernieuwde lounge in het hart van de terminal krijgt reiscomfort een geheel nieuwe betekenis. De luchthaven speelt hiermee in op de veranderende behoeften en wensen van reizigers. Meer oog voor de menselijke maat. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Ze worden er geraakt en verrast: Lounge 2 makes you smile.

Wereldbeleving achter de paspoortcontrole

De verbouwing van Lounge 2 is onderdeel van het Masterplan: een ingrijpende kwaliteitsverbetering van Schiphol om de capaciteit te vergroten en de efficiency en het comfort voor reizigers te verbeteren. Executive Vice President & Chief Commercial Officer van Schiphol Group André van den Berg: ‘We geven onze passagiers in het kader van 100 jaar Schiphol een prachtig cadeau. Het is een internationaal onderscheidende lounge geworden waar voor de reiziger niet één, maar zeven werelden open gaan.

Lounge 2 is ingedeeld in zeven themawerelden waarin de reiziger centraal staat. Iedere themawereld biedt de reiziger beleving: van ‘Luxury’ tot ‘Family’ en van ‘Modern Dutch’ tot ‘Care & Wellness’. Kossmann.De Jong heeft het interieur ontworpen, de architectuur is van Benthem Crouwel NACO. Midden op het centrale plein hangt een grote ‘levende’ klok (ontworpen door Maarten Baas) waar een man in werkkledij voortdurend bezig is de wijzers op tijd te krijgen en te houden. Echte bomen, verzonken in de vloer, ondersteunen het pleingevoel. In de Family World staat onder andere een groot kleurrijk speelvliegtuig waar kinderen zich heel even piloot kunnen voelen. Van den Berg: ‘We zijn er samen met onze partners in geslaagd in een beperkte ruimte een unieke beleving neer te zetten. Het is een plek geworden waar reizigers zelf de hoofdrol spelen. Waar je met een glimlach op je gezicht je reis begint of vervolgt. Daar ben ik erg trots op.’

Vertrekkende passagiers overzien bij binnenkomst alle zeven werelden in één oogopslag. Elke themawereld kenmerkt zich door eigen materiaalgebruik, design en is voorzien van bijpassende services, zoals zitgebieden, horecagelegenheden en winkels. Voor de inrichting is voornamelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals houtwerk met het FSC-keurmerk en ledverlichting van Philips Lighting in samenwerking met ENGIE Services.

Europe’s Preferred Airport

De verbouwing van Lounge 2 heeft ruim anderhalf jaar in beslag genomen. De werkzaamheden vonden gefaseerd en zoveel mogelijk in de avonduren plaats zodat het proces in de lounge gewoon kon doorgaan. Winkels bleven gedeeltelijk open in kleinere en tijdelijke locaties en reizigers konden eveneens gebruik maken van het aanbod in Lounge 3.

De ambitie van Schiphol Group is om de luchthaven Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport: de voorkeursluchthaven voor reizigers, airlines en logistieke dienstverleners. Jaarlijks reizen ruim 15 miljoen mensen via Lounge 2. Meer dan de helft (61%) hiervan stapt over op Schiphol. Voor de overige reizigers is Schiphol het startpunt van hun reis. Door de verbouwing is er ongeveer 20% aan winkel- en horecaruimte bijgekomen. De totale oppervlakte op de eerste en tweede verdieping van Lounge 2 is nu ca.16.000 m2.

Horeca, winkels en service in Lounge 2

Met de komst van het toonaangevende Johnnie Walker House heeft Schiphol een primeur in Europa. Daarnaast zijn er merkwinkels van onder meer Gucci, Bulgari, Hermès en Rolex. Ook op het gebied van horeca valt er genoeg te beleven met Café Cocó, een Starbucks met innovatieve foodconcepten en de Heineken Bar. Nieuwe energie opdoen of even ontspannen vlak voor vertrek kan bij XpresSpa.

De officiële opening van Lounge 2 is vrijdag 1 juli 2016.

Meer informatie en foto’s vindt u op www.schiphol.nl/perslounge2