12
april
2018
|
17:00
Europe/Amsterdam

5,2 miljoen reizigers via Schiphol in en rond meivakantie

In de periode 20 april tot en met 14 mei reizen naar verwachting in totaal 5,2 miljoen mensen van, naar en via Schiphol. In de officiële meivakantieweek is het aantal mensen dat aankomt en vertrekt 7-8% meer dan in dezelfde week vorig jaar. De drukste dag wordt vrijdag 4 mei, met 226.000 reizigers. Schiphol neemt samen met haar partners op de luchthaven extra maatregelen om ieders vakantiestart zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Extra medewerkers
Schiphol zet in de vakantieperiode veel extra medewerkers in. Bij de securitycontrole is bijvoorbeeld ruim twintig procent meer bezetting dan in 2017. Ook elders in de terminal zijn extra veel medewerkers actief, waaronder medewerkers die reizigers wegwijs maken in de terminal, medewerkers waar reizigers terecht kunnen met vragen en bij grote drukte speciale crowdteams om alle passagiersstromen in goede banen te leiden. Daarnaast breidt Schiphol het social media team uit en kunnen reizigers terecht bij het digitale Schiphol Assist, waardoor meer reizigers snel met hun vragen terecht kunnen.

Overige belangrijke maatregelen
Naast de inzet van extra medewerkers, neemt Schiphol onder meer de volgende maatregelen:

  • Twee extra securitylanes in Vertrek 2

  • Bij grote drukte twee extra securitylanes in Vertrek 1

  • Small bags only: apart wachtgebied voor mensen zonder of met weinig handbagage

  • Flexibele teams die Schiphol kan inzetten waar mogelijk

  • Welcome @ Schipholteam: voormalig medewerkers die vrijwillig reizigers een warm welkom bieden

  • Airport assistents: kantoormedewerkers die helpen op de terminalvloer

  • Drive-Inchecken P3: reizigers van TUI en Transavia kunnen op P3 bagage inleveren en inchecken

  • Actuele reizigersinformatie via Schiphol-app en website

Tips voor en verzoeken aan reizigers
Voor een zo soepel mogelijk reis, heeft Schiphol ook enkele tips voor en verzoeken aan reizigers. De belangrijkste is om op de adviestijd die hun luchtvaartmaatschappij geeft op Schiphol te zijn. Voor vluchten binnen Europa is dat vaak twee uur van te voren en voor intercontinentale vluchten is dat vaak drie uur van tevoren. Het advies is om niet veel eerder te komen, want dan staan reizigers onnodig in de rij voor vluchten die eerder vertrekken.

Andere tips zijn om zo min mogelijk handbagage mee te nemen zodat de securitycontrole sneller gaat, thuis de geldigheid van het paspoort en reisdocumenten te controleren en om de actuele vluchtinformatie in de gaten te houden via hun luchtvaartmaatschappij, de website van Schiphol of de Schiphol-app. Meer tips vinden reizigers op www.schiphol.nl/tips.

Eén luchthaven, meerdere verantwoordelijken
Bij vertrek vanaf Schiphol zijn drie luchthavenpartners verantwoordelijk voor een goede doorstroming van reizigers. Ten eerste Schiphol zelf, die verantwoordelijk is voor de infrastructuur en de securitycontrole van reizigers en hun bagage. Ten tweede de luchtvaartmaatschappijen, die verantwoordelijk zijn voor de check-in. Tot slot de Koninklijke Marechaussee, die verantwoordelijk is voor de grenscontrole. Schiphol onderhoudt intensief contact met deze partners.